1828 adatkezelési tájékoztató
a 1828 tájékoztató és bejelentéseket fogadó információs vonal országos telefonos és online adatkezeléséről
1. Az adatkezelő, adatfeldolgozó szervek megnevezése
1. Az országos telefonos ügyfélszolgálat működtetésével kapcsolatos adatkezelés tekintetében önálló adatkezelő a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zártkörűen Működő Részvénytársaság (1081 Budapest, Csokonai utca 3., a továbbiakban: NISZ Zrt.)
2. Az elektronikus cigaretta (Elf Bar) értékesítésével kapcsolatos közérdekű bejelentések kivizsgálása tekintetében önálló adatkezelő: a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (1123 Budapest, Alkotás utca 50., a továbbiakban: SZTFH).
2. Az adatkezelés általános leírása
3. Az országos telefonos ügyfélszolgálat működtetéséért felelős szervként a Kormány a NISZ Zrt.-t jelölte ki az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 41. § (2) bekezdése szerint.
4. Az országos telefonos ügyfélszolgálat online hozzáférés lehetőségét is biztosító telefonos ügyfélszolgálati hálózat, amely a jelen adatkezelés tekintetében a 1828-as rövidített hívószámon érhető el.
5. Jelen adatkezelés az elektronikus cigaretta (Elf Bar) értékesítésével kapcsolatos információ nyújtás és bejelentések fogadásának felhasználói támogatásához, valamint az ehhez kapcsolódó általános jogalkalmazási és termékismertetésre vonatkozó kérdésekben történő tájékoztatási feladataihoz kapcsolódó ügyfélszolgálati feladatok ellátásához kapcsolódik.
3. Adatfeldolgozó szerv
6. A 4. pontban meghatározott feladatok ellátása során a NISZ Zrt. adatfeldolgozónak minősül. Ennek során a szóbeli és elektronikus kapcsolattartási formák során megadott adatok tekintetében az adatfeldolgozó kizárólag a NISZ Zrt., egyéb adatfeldolgozó igénybevételére nem kerül sor.
4. A kezelt adatok köre – a kapcsolattartás módja alapján
7. Az országos telefonos ügyfélszolgálat és az ügyfelek között rendelkezésre álló szóbeli és elektronikus kapcsolattartási csatornákról a Korm. rendelet 40. § 2. pontja rendelkezik, melynek alapján ide sorolhatóak – különösen – az alábbiak:
- telefon (1828),
- elektronikus levél (e-mail: ).
8. Telefonon történt bejelentés esetén a kezelt személyes adatok köre: a bejelentő neve, címe, telefonszáma, illetőleg e-mail címe, ezek megadására a bejelentő döntése szerint kerülhet sor, ezek megadása nem kötelező, ezen adatok tekintetében az adatkezelő az SZTFH. Ha a hívó fél nem rendelkezett hívószámának tiltásáról a telefon szolgáltatójánál, vagy a telefonszám (más személy vezetékes- vagy mobiltelefonja, utcai készülék), amiről az országos telefonos ügyfélszolgálatot hívja, nincs tiltva, akkor a NISZ Zrt. munkatársai az ügyfélszolgálat telefonjainak kijelzőjén látni fogják a telefonszámot, amiről a hívás érkezett. Telefonon történt bejelentés esetén kötelező jelleggel kezelésre kerülnek továbbá: a bejelentés időpontja, a beszélgetésről rögzített hangfelvétel, a bejelentett esemény adatai. Ezen adatok közül az SZTFH önálló adatkezelőként jár el a bejelentés időpontja és a bejelentett esemény adatai tekintetében, a rögzített hangfelvétel esetében az önálló adatkezelő a NISZ Zrt., a hangfelvételt az SZTFH nem ismerheti meg.
9. Az e-mailekben megadott személyes adatok közül a bejelentő neve, címe, telefonszám, illetőleg e-mail címe, a bejelentett esemény adatai megadására a bejelentő döntése szerint kerülhet sor, ezek megadása nem kötelező. Kötelező jelleggel kezelésre kerül a bejelentés időpontja. Valamennyi megadott személyes adat tekintetében az SZTFH önálló adatkezelőként jár el.
10. A rögzített adatok csak a panasz vagy a közérdekű bejelentés alapján kezdeményezett eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező szerv részére adhatóak át, amennyiben ezen szerv azok kezelésére törvény alapján jogosult, vagy a panaszos, illetőleg közérdekű bejelentő adatai továbbításához egyértelműen hozzájárult. Az SZTFH ennek megfelelően a kezelésébe kerülő személyes adatokat hatósági ügyintézés céljából szükség szerint továbbíthatja a NAV területileg illetékes szervei számára.
11. Ha nyilvánvalóvá vált, hogy a panaszos vagy a közérdekű bejelentő rosszhiszeműen, döntő jelentőségű valótlan információt közölt és
- ezzel bűncselekmény vagy szabálysértés elkövetésére utaló körülmény merül fel, személyes adatait az eljárás lefolytatására jogosult szerv vagy személy részére át kell adni,
- alappal valószínűsíthető, hogy másnak jogellenes kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott,
személyes adatait az eljárás kezdeményezésére, illetve lefolytatására jogosult szervnek vagy személynek kérelmére át kell adni.
5. Az adatkezelés jogalapja
12. A telefonbeszélgetésekről készített hangfelvétel kivételével az adatkezelés jogalapja a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatokszabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, az Európai Parlament és Tanács (EU) 2016/679 Rendelete (2016. április 27.) (a továbbiakban: GDPR) 6. cikkének (1) bekezdés e) pontja, azaz az adatkezelés közérdekű vagy az adatkezelőre ruházott közhatalmi jogosítvány gyakorlásának keretében végzett feladat végrehajtásához szükséges. A közérdek a lakosság tájékoztatása az elektronikus cigaretta (Elf Bar) értékesítésével kapcsolatban, illetőleg az érkezett közérdekű bejelentések kivizsgálása.
13. A telefonbeszélgetésekről készült hangfelvétel kezelésének a jogalapja a GDPR6. cikke (1) bekezdésének a) pontja szerinti hozzájárulás. Az adatkezeléshez történő hozzájárulást a NISZ Zrt. ügyfélszolgálatának munkatársai kérik. Amennyiben a hangfelvétel készítéséhez a bejelentő nem kíván hozzájárulni, a bejelentés az e-mail címre tehető meg.
14. Az érintett jogosult az adatkezeléshez adott hozzájárulását bármely időpontban visszavonni, a visszavonás azonban nem érinti a visszavonás előtt a hozzájárulás alapján végrehajtott adatkezelés jogszerűségét.
6. Az adatkezelés célja
15. A NISZ Zrt. önálló adatkezelésébe kerülő személyes adatok (hangfelvétel) kezelésének célja az ügyfél-kiszolgálás [a Korm. rendelet 44. § (1)-(2) bekezdéseiben foglaltak szerint], illetve az ehhez kapcsolódó produktivitást, teljesítményt és minőséget garantáló feladatok ellátása.
16. Az SZTFH kezelésébe kerülő személyes adatok tekintetében az adatkezelés célja: az elektronikus cigaretta (Elf Bar) értékesítésével kapcsolatos közérdekű bejelentések kivizsgálása, a panaszossal/bejelentővel való kapcsolattartás. A bejelentés/panasz elbírálását követően az adatkezelés célja a köziratok védelmére vonatkozó előírásoknak (iratkezelési szabályzat) való megfelelés.
17. A kezelt adatokhoz és rendszerekhez az adatkezelők munkatársai kizárólag a feladatuk ellátásához, a bejelentés/panasz megválaszolásához szükséges mértékben férnek hozzá. Az adatkezelés az előbb említett célból, kizárólag a cél megvalósulásához szükséges mértékben és ideig és csak azzal a személyes adattal történik, amely a fenti célok megvalósulásához elengedhetetlenül szükséges, és a cél elérésére alkalmas.
18. Panasz, illetve közérdekű bejelentés esetén az országos telefonos ügyfélszolgálat a panaszokról és a közérdekű bejelentésekről szóló 2013. évi CLXV. törvény (a továbbiakban: Kbtv.), valamint a Korm. rendelet 44. § (4) bekezdésében foglaltaknak megfelelően jár el.
7. Az adatkezelés időtartama
19. A NISZ Zrt. az országos telefonos ügyfélszolgálat működtetőjeként megismert adatokat a megismerésüktől számított – eltérő jogszabályi előírás hiányában – öt évig kezeli annak érdekében, hogy a Ptk. 6:548. § szakaszában meghatározott kártérítési felelősség kapcsán a Ptk. 6:533. § szakaszában meghatározott elévülési ideje alatt a releváns megkeresések visszakereshetőek és kiadhatóak legyenek.
20. Az országos telefonos ügyfélszolgálat által rögzített hangfelvétel, illetve az elektronikus megkeresés szövege az érintett kérelmére az adatkezelésre előírt időtartamon belül nem törölhető.
21. Az SZTFH a kezelésébe kerülő adatokat a közérdekű bejelentések kivizsgálásához szükséges ideig kezeli.
22. Ha a panasz vagy közérdekű bejelentés elbírálásra került, az SZTFH a célhoz kötöttség elvére, az irategységesség megőrzésének elvére, illetve a levéltári törvényben és a kapcsolódó jogszabályokban foglaltakra figyelemmel a következők szerint jár el:
23. Az SZTFH a Magyar Országos Levéltár, mint illetékes közlevéltár által jóváhagyott Iratkezelési Szabályzatban foglaltak alapján jár el, az iratmegőrzési és selejtezési határidőket betartja, a nála keletkezett köziratokat mindaddig nem selejtezheti, amíg az Iratkezelési Szabályzatban meghatározott őrzési idő le nem telt, illetve a nem selejtezhető iratokat meghatározott idő után a levéltárnak átadja.
24. Az SZTFH minden nála keletkezett iratot az Iratkezelési Szabályzatban meghatározott őrzési időnek megfelelően, az eljárás során keletkezett iratok selejtezéséig kezelhet, illetve köteles kezelni. Az SZTFH a papír alapú aktában található személyes adatokat az őrzési idő letelte előtt nem semmisítheti meg, nem kezelheti külön az ügyiratban található egyéb iratoktól, ellenkező esetben az irategységesség elve sérülne. Az adatkezelés az irategységesség megőrzésének elve, illetve a levéltári jogszabályoknak való megfelelés érdekében történik.
9. A fenti adatkezelésekkel kapcsolatban az érintettek jogai, jogorvoslati lehetőségei
9.1. Hozzáférés/Tájékoztatás-kérés
27. Az érintett jogosult tájékoztatást kérni a bármely adatkezelő által kezelt személyes adatairól, valamint az adatkezelés céljáról, jogalapjáról, időtartamáról, esetleges címzettjeiről. Az adatkezelők az adatkezelés tárgyát képező személyes adatok másolatát kérésére az érintettnek rendelkezésére bocsátják. Az első másolat ingyenes, a további másolatokért az adatkezelők az adminisztratív költségeken alapuló, észszerű mértékű díjat számíthatnak fel.
9.2. Hangfelvétel kikérése
28. Az érintettnek joga van a hangfelvétel (díjmentes) kikérésére a NISZ Zrt-től.
A hangfelvétel, illetőleg az elektronikus megkeresés beazonosítása, illetőleg annak megküldése érdekében a kérelemben az alábbi adatokat szükséges megjelölni:
- a telefonszám, amelyről az érintett megkeresést bonyolították (chat megkeresés esetén azon elektronikus levélcím, amely megadásra került),
- a megkeresés időpontja (év, hónap, nap, valamint hozzávetőlegesen óra),
- a szóbeli megkeresés azonosító száma, az ügyintéző neve (amennyiben ezen információk rendelkezésre állnak),
- az érintett neve, valamint
- az érintett postázási címe vagy elektronikus levélcíme (amelyre a hangfelvétel szövegének megküldését kéri).
29. Amennyiben a megkeresés beazonosításához szükséges adatok rendelkezésre állnak, és az adatszolgáltatásnak egyéb akadálya sincs, a NISZ Zrt. a kérelem benyújtásától számított 1 hónapon belül, az érintett választása szerint postai úton (tértivevényes küldeményként, CD formájában) vagy elektronikus levélben (a hangfájl megküldésével) bocsátja az érintett rendelkezésére a hangfelvételt.
30. A hangfelvétel ügyfélszolgálati munkatársaink személyiségi jogainak védelmére tekintettel – nyilvánosságra nem hozható. Jogellenes felhasználás esetén személyiségi jogi per indítására kerülhet sor.
31. Amennyiben a hangfelvétel megküldése akadályba ütközik, a NISZ Zrt. ennek okáról 1 hónapon belül tájékoztatást ad.
9.3. Személyes adatok helyesbítése
32. Az érintett kérelmezheti az országos telefonos ügyfélszolgálat részére vagy az e-mailben megadott személyes adatainak adatkezelő általi helyesbítését. Amennyiben a személyes adat helyesbítése akadályba ütközik, a megkeresett adatkezelő ennek okáról a kérelem kézhezvételét követő 1 hónapon belül, írásban tájékoztatást ad. Figyelembe véve az adatkezelés célját, jogosult arra, hogy kérje a hiányos személyes adatok – egyebek mellett kiegészítő nyilatkozat útján történő – kiegészítését.
9.4. Személyes adat, hangfelvétel, illetve elektronikus megkeresés szövegének törlése, korlátozása
33. Az érintett jogosult arra, hogy kérésére az adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül törölje az Önre vonatkozó személyes adatokat, az adatkezelő pedig köteles arra, hogy az Önre vonatkozó személyes adatokat indokolatlan késedelem nélkül törölje, amennyiben a GDPR 17. cikkében szereplő valamely feltétel fennáll.
34. Az érintett az adatkezelésre a jogszabályokban előírt időtartamon belül nem kérelmezheti adatainak törlését, amennyiben az adatok kezelését jogszabályi rendelkezés az adatkezelő kötelezettségeként határozza meg.
35. Az adatkezelő korlátozza a személyes adatot, ha az alábbi feltételek valamelyike teljesül:
- az érintett vitatja a személyes adatok pontosságát, ez esetben a korlátozás arra az időtartamra vonatkozik, amely lehetővé teszi, hogy az adatkezelő ellenőrizze a személyes adatok pontosságát;
- az adatkezelés jogellenes, és az érintett ellenzi az adatok törlését, és ehelyett kéri azok felhasználásának korlátozását;
- az adatkezelőnek már nincs szüksége a személyes adatokra adatkezelés céljából, de az érintett igényli azokat jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez; vagy
- az érintett a GDPR 21. cikk (1) bekezdése szerint tiltakozott az adatkezelés ellen; ez esetben a korlátozás arra az időtartamra vonatkozik, amíg megállapításra nem kerül, hogy az adatkezelő jogos indokai elsőbbséget élveznek-e az érintett jogos indokaival szemben.
36. A törlésre, illetve korlátozásra irányuló kérelem a személyes adatot tartalmazó, rögzített hangfelvételre, illetve az elektronikus megkeresés szövegére irányulhat. A személyes adatot tartalmazó hangfelvétel vagy az elektronikus megkeresés szövegének törlésére, illetőleg korlátozására irányuló kérelem a hangfelvétel vagy elektronikus megkeresés szövegének törlését, illetőleg korlátozását eredményezi, amennyiben annak feltétele teljesül.
37. A hangfelvétel beazonosítása, továbbá annak törlése vagy korlátozása érdekében a kérelemben az alábbi adatokat szükséges megjelölni a NISZ Zrt. számára:
- a telefonszám, amelyről az érintett megkeresést bonyolították,
- a megkeresés időpontja (év, hónap, nap, valamint hozzávetőlegesen óra),
- a szóbeli megkeresés azonosító száma, az ügyintéző neve (amennyiben ezen információk rendelkezésre állnak),
- az érintett neve, valamint
- az érintett postázási címe vagy elektronikus levélcíme.
38. Amennyiben a megkeresés beazonosításához szükséges adatok rendelkezésre állnak, és törlésnek, illetőleg korlátozásnak egyéb akadálya nincs, az adatkezelő intézkedik a hangfelvétel vagy az elektronikus megkeresés törlése vagy korlátozása iránt, amelynek megtörténtéről – az érintett választása szerint – postai úton vagy elektronikus úton értesíti az érintettet. Amennyiben a hangfelvétel, illetve az elektronikus megkeresés törlése, korlátozása akadályba ütközik, az adatot kezelő adatkezelő ennek okáról a kérelem kézhezvételét követő 1 hónapon belül, írásban tájékoztatást ad.
9.5. Adathordozáshoz való jog
39. A rögzített hangfelvétel tekintetében az érintett jogosult arra, hogy az Önre vonatkozó, a NISZ Zrt. rendelkezésére bocsátott személyes adatokat tagolt, széles körben használt, géppel olvasható formátumban megkapja.
9.6. Tiltakozáshoz való jog
40. Az érintett bármikor tiltakozhat az adatkezelőknek a GDPR 6. cikk (1) bekezdés e) pontja alapján történő adatkezelése ellen (9. pont). Ebben az esetben az adatkezelő a személyes adatokat nem kezelheti tovább, kivéve, ha az adatkezelő bizonyítja, hogy az adatkezelést olyan kényszerítő erejű jogos okok indokolják, amelyek elsőbbséget élveznek az érintett érdekeivel, jogaival és szabadságaival szemben, vagy amelyek jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez kapcsolódnak.
9.7. Az érintetti jogok gyakorlásának közös szabályai, jogorvoslat
41. A 9.1-9.6. pontokban leírt kérelmek alapján az adatkezelő az intézkedést nem tagadhatja meg, kivéve, ha bizonyítja, hogy Önt nem áll módjában azonosítani.
42. Az adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül, de mindenféleképpen a kérelem beérkezésétől számított 1 hónapon belül tájékoztatja Önt a kérelme nyomán hozott intézkedésekről. Szükség esetén, figyelembe véve a kérelem összetettségét és a kérelmek számát, ez a határidő további 2 hónappal meghosszabbítható. A határidő meghosszabbításáról az adatkezelő a késedelem okainak megjelölésével a kérelem kézhezvételétől számított 1 hónapon belül tájékoztatja Önt.
43. Ha az adatkezelő nem tesz intézkedéseket a kérelme nyomán, késedelem nélkül, de legkésőbb a kérelem beérkezésétől számított 1 hónapon belül tájékoztatja Önt az intézkedés elmaradásának okairól, valamint arról, hogy panaszt nyújthat be a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál, és élhet bírósági jogorvoslati jogával.
44. A tájékoztatást és intézkedést díjmentesen kell biztosítani. Ha az érintett kérelme egyértelműen megalapozatlan vagy – különösen ismétlődő jellege miatt – túlzó, az adatkezelő, figyelemmel a kért információ vagy tájékoztatás nyújtásával vagy a kért intézkedés meghozatalával járó adminisztratív költségekre:
- ésszerű összegű díjat számíthat fel, vagy
- megtagadhatja a kérelem alapján történő intézkedést.
45. A kérelem egyértelműen megalapozatlan vagy túlzó jellegének bizonyítása az adatkezelőt terheli. Ha az adatkezelőnek megalapozott kétségei vannak az érintett kilétével kapcsolatban, további, az érintett személyazonosságának megerősítéséhez szükséges információk nyújtását kérheti.
46. Az adatkezelés során tapasztalt sérelem esetén javasolt, hogy elsődlegesen az érintett adatkezelőnél történjen ennek jelzése. Az adatkezelő az adatvédelmi tisztviselő bevonásával 1 hónapon belül megvizsgálja az ügyet, és értesíti a vizsgálat eredményéről és a tett intézkedésekről.
Az SZTFH adatvédelmi tisztviselőjének elérhetőségei: dr. Németh Gabriella,
A NISZ Zrt. adatvédelmi tisztviselőjének elérhetőségei:
47. Adatkezeléssel kapcsolatos kérelmét az alábbi elérhetőségeken terjesztheti elő:
A NISZ Zrt. esetében:
- elektronikus levélben, a vagy az e-mail címen, valamint
- postai úton a NISZ Zrt. Kormányzati Ügyfélvonal Igazgatóság levelezési címén: 1389 Budapest, Pf. 133.
Az SZTFH esetében:
- elektronikus levélben az e-mail címen, valamint
- postai úton az SZTFH levelezési címén: 1538 Budapest, Pf. 547.
9.8. További adatvédelmi garanciák
48. Amennyiben a fenti eljárások nem vezettek eredményre vagy az adatkezelő nem tesz intézkedéseket az érintett kérelme nyomán, az érintett a GDPR 77. cikke alapján a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál panaszt tehet, továbbá 79. cikke szerint polgári pert kezdeményezhet. A per elbírálása a törvényszék hatáskörébe tartozik. A per – a felperes választása szerint – a lakóhelye szerinti törvényszék előtt is megindítható.
49. A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elérhetőségei:
- Postacím: 1363 Budapest, Pf. 9.
- Telefon: +36 (1) 391-1400
- Elektronikus postacím:
- Honlap: https://naih.hu
- Hivatali kapu:
- Rövid név: NAIH
- KRID: 429616918
A törvényszékek felsorolását és elérhetőségét az alábbi linken keresztül tekintheti meg: https://birosag.hu/torvenyszekek
50. Adatkezelő nem valósít meg profilalkotást az adatkezelések során.