Panaszkezelés

Tájékoztató panasz, közérdekű bejelentés benyújtása esetén

A panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény hatálya alá tartozó panasz, valamint közérdekű bejelentés a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságához írásban, szóban vagy személyesen nyújtható be.

Amennyiben e-mailben kíván panaszt tenni, használja a címet, melyet kizárólag erre a célra hoztunk létre és tartunk fenn, valamint levelezési címünkre is elküldheti beadványát. Címünk: Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága, 1538 Budapest, Pf. 547.

Az érdemi intézkedés érdekében szíveskedjen állandó lakcímét, illetve postai levelezési címét a beadványban megadni. Ennek hiányában az e-mailben, illetve papír alapon érkezett panaszával érdemben nem foglalkozunk.

Kérjük, hogy a hatékonyabb ügyintézés érdekében az ügyben eddig keletkezett és rendelkezésre álló iratok másolatát csatolja bejelentéséhez.

A törvény célja

  • az állami szervek működésébe vetett közbizalom növelése,
  • elismeri a bejelentések jelentőségét,
  • a magánszektorban és a közszférában működő munkáltatók, valamint az állami szervek működésének jobbá tétele,
  • Magyarország korrupció elleni fellépéssel összefüggésben vállalt nemzetközi jogi és európai uniós jogi kötelezettségeinek megvalósítása,
  • biztosítja a bejelentők minél teljesebb védelme érdekében szükséges intézkedéseket.

A panasz és a közérdekű bejelentés

  • A panasz olyan kérelem, amely egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, és elintézése nem tartozik más – így különösen bírósági, közigazgatási – eljárás hatálya alá. A panasz javaslatot is tartalmazhat.
  • A közérdekű bejelentés olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása vagy megszüntetése a közösség vagy az egész társadalom érdekét szolgálja. A közérdekű bejelentés javaslatot is tartalmazhat.

A bejelentés kezelése

  • Az elkülönített visszaélés-bejelentési rendszerbe jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményre vagy mulasztásra, illetve egyéb visszaélésre vonatkozó információt lehet bejelenteni.
  • Az elkülönített visszaélés-bejelentési rendszerbe bejelentést bárki tehet.
  • Az elkülönített visszaélés-bejelentési rendszert úgy hoztuk létre és működtetjük, hogy biztosítja a bejelentésben foglalt információk teljességét, sértetlenségét és bizalmas kezelését, és lehetővé teszi a bejelentésben foglalt információk tartós tárolását a későbbi vizsgálatok lefolytatásának lehetővé tétele érdekében.
  • Ha a bejelentő személyesen teszi meg a bejelentését azt tartós és visszakereshető formában rögzítjük, vagy írásba foglaljuk.
  • Az írásba foglalása során teljes és pontos jegyzőkönyvet készítünk.
  • Szóbeli bejelentés esetén a bejelentő figyelmét felhívjuk a rosszhiszemű bejelentés következményeire, a bejelentés kivizsgálására irányadó eljárási szabályokra és arra, hogy személyazonosságát – ha az annak megállapításához szükséges adatokat megadja – a vizsgálat valamennyi szakaszában bizalmasan kezeljük.
  • A bejelentés kézhezvételétől számított hét napon belül a bejelentés megtételéről visszaigazolást küldünk a bejelentő számára mellyel egyidőben általános tájékoztatást nyújtunk a panasz törvény szerinti eljárási és adatkezelési szabályokról.
  • Az elkülönített visszaélés-bejelentési rendszerben tett bejelentések kezelésére és elintézésére egyebekben a közérdekű bejelentésekre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
  • Ha a panaszt vagy a közérdekű bejelentést nem az eljárásra jogosult szervhez tették meg, a panaszt vagy a közérdekű bejelentést a beérkezésétől számított nyolc napon belül az eljárásra jogosult szervhez át kell tenni.
  • Az áttételről a panaszost vagy a közérdekű bejelentőt az áttétellel egyidejűleg értesíteni kell.
  • A panaszt és a közérdekű bejelentést – ha törvény eltérően nem rendelkezik – az eljárásra jogosult szervhez történő beérkezésétől számított harminc napon belül kell elintézni.
  • Ha a vizsgálat előreláthatólag harminc napnál hosszabb ideig tart, erről a panaszost vagy a közérdekű bejelentőt, a meghosszabbítás indokainak egyidejű megjelölésével tájékoztatjuk. A panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézésének határideje ebben az esetben sem haladhatja meg a hat hónapot.
  • A Hatóság kiegészítésére, pontosítására, a tényállás tisztázására, valamint további információk rendelkezésre bocsátására hívhatja fel a bejelentőt/panaszost vagy meghallgathatja.
  • A Hatóság a panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézésekor a megtett intézkedésről vagy annak mellőzéséről az indokok megjelölésével a panaszost vagy a közérdekű bejelentőt haladéktalanul írásban értesíti.
  • Az írásbeli értesítés mellőzhető, ha a panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézéséről a panaszost vagy a közérdekű bejelentőt szóban tájékoztatták, aki a tájékoztatást tudomásul vette.
  • A panaszost vagy a közérdekű bejelentőt nem érheti hátrány a panasz vagy a közérdekű bejelentés megtétele miatt.
  • A panaszos vagy a közérdekű bejelentő személyes csak a panasz vagy a közérdekű bejelentés alapján kezdeményezett eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező szerv részére adhatóak át, ha e szerv annak kezelésére törvény alapján jogosult, vagy az adatai továbbításához a panaszos vagy a közérdekű bejelentő hozzájárult.
  • A panaszos és a közérdekű bejelentő személyes adatai hozzájárulása nélkül nem hozhatóak nyilvánosságra.

A védelem nem illeti meg a bejelentőt, ha

  • bejelentésével a minősített adatok védelmére vonatkozó szabályokat megszegi,
  • a bejelentés megtétele során törvényben meghatározott, az orvosi titokra, az ügyvédi titokra vonatkozó titoktartási kötelezettségének nem tesz eleget,
  • a bejelentés megtétele során az egyházi személy és a vallási egyesület vallásos szertartást hivatásszerűen végző tagjaként a hivatásánál fogva rá irányadó titoktartási kötelezettségének nem tesz eleget,
  • a bejelentés megtétele során a bírói ítélkezéssel kapcsolatban a törvény által védett titok védelmére vonatkozó szabályokat megszegi,
  • bejelentésével a büntetőeljárási szabályok szerinti adatkezelési szabályokat megszegi, vagy
  • a rendvédelmi szervek, a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat, illetve a Nemzeti Adó- és Vámhivatal állományának a tagjaként a bejelentésével az e szervek tevékenységére vonatkozó, jogszabályban meghatározott szabályokat megszegi.

A Hatóság mellőzheti a vizsgálatot

  • nyilvánvalóvá válik, hogy a panaszos vagy a közérdekű bejelentő rosszhiszeműen, valótlan adatot vagy információt közölt,
  • a korábbival azonos tartalmú, ugyanazon panaszos vagy közérdekű bejelentő által tett ismételt panasz vagy közérdekű bejelentés,
  • a panaszos a sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított hat hónap után terjesztette elő a panaszt.

A Hatóság a vizsgálatot mellőzi

  • az azonosíthatatlan személy által tett panasz vagy közérdekű bejelentést,
  • a sérelmezett tevékenységről vagy mulasztás bekövetkezésétől számított egy éven túl előterjesztett panaszt.
Szabályozott Tevékenységek Felügyelet Hatósága
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információikat tárolnak a böngészőjében és olyan funkciókat látnak el, mint a felismerés, pl. amikor visszatér weboldalunkra.