Működésben a dohányfelügyelet – Az ország valamennyi trafikja sorra került az SZTFH 2024-es ellenőrzési kampányában
A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) – a dohányügyi hatáskörét részletező jogszabályok célkitűzéseivel összhangban – kiemelt feladatának tekinti a fiatalkorúak távoltartását a dohányzástól, valamint a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítását – jelentette ki dr. Nagy László, a Hatóság elnöke. Az SZTFH februárban ambiciózus fogyasztóvédelmi ellenőrzési kampányt hirdetetett, mely novemberben zárult le: a Hatóság szakemberei az ország minden trafikját (5757 dohányboltot) ellenőrizték fiatalkorú próbavásárló bevonásával, emellett az online térben sem tétlenkedtek: 122 jogosulatlan dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet folytató weboldal blokkolását rendelték el.
A fiatalkorúak védelme érdekében a trafikoknál közismerten szigorú a szabályozás: 18 éven aluli személyt dohánytermékkel kiszolgálni, részére dohányterméket értékesíteni tilos, illetve 18 éven aluli személy a dohányboltban nem tartózkodhat. Dr. Nagy László, az SZTFH elnöke elmondta, büszke arra, hogy a Hatóság szisztematikus munkájának látható eredményei vannak: az elkövetési arány 2024-ben a felére csökkent a 2023-as 22 százalékos jogsértési mutatóhoz képest.

Az idei évben az összes ellenőrzött trafik, számszerűen 5757 dohánybolt 11 százaléka követte el fiatalkorú kiszolgálását, ami 637 üzletet jelent. A Hatóság első embere aláhúzta, hogy a pozitív eredmények ellenére nem dőlhetnek hátra, mert az SZTFH célja, hogy soha egyetlen kiskorút se szolgáljanak ki a trafikokban, a Hatóság ezért minden lehetséges eszközzel a jövőben is fel fog lépni. Dr. Nagy László hozzátette, örömteli, hogy már novemberre sikerült elérni a kitűzött célt, de az évnek még nincs vége, intenzív kampányukat decemberben is folytatni fogják.
A fiatalkorút kiszolgáló dohánybolt esetében a három csapás elvét alkalmazza a Hatóság: az első eset után jelentős, minimum egymillió forintos pénzbírság, a másodiknál az előző bírságösszeg legalább másfélszeresét kitevő pénzbírság és 30 napos ideiglenes boltbezárás a szankció. Ha a dohánytermék-kiskereskedő 1 éven belül harmadik alkalommal szolgál ki fiatalkorút, úgy az SZTFH a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység folytatására vonatkozó engedélyt visszavonja, ami maga után vonja az állammal kötött koncessziós szerződés megszűnését is, melynek eredményeként elvész az egzisztenciát jelentő dohány-kiskereskedelmi jogosultság.
Célkeresztben az illegális webshopok
Az SZTFH azonban nem csak a trafikokat ellenőrzi, hanem folyamatosan monitorozza az online térben működő jogosulatlan dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet folytató webshopokat is, amelyek a törvényt megkerülve kimondottan a leginkább veszélyeztetett fiatalokat célozzák.
Az SZTFH elnöke hangsúlyozta, Magyarországon dohányterméket és dohányzáshoz kapcsolódó terméket kizárólag a dohányboltban lehet forgalmazni, az ilyen termékek távértékesítése tilos. A februárban indult hatósági intézkedéssorozat eredményeként 122 honlap blokkolását rendelte el az SZTFH, melyet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság együttműködésével hajt végre. A törvényszegőkkel szemben eljárás is indul, melynek eredményeként 5 millió forinttól egészen 500 millió forintig terjedő bírság is kiszabható. Eddig az internetes oldalak blokkolásával összefüggésben 819 millió forint közigazgatási bírságról született döntés.
Ellenőrzési kampány mellett edukációs kampány – „a tét TE vagy!”
Dr. Nagy László kiemelte, hogy a hatósági intézkedések mellett, illetőleg azok erősítése érdekében az SZTFH 2024. november 20-án újraindította „a tét TE vagy!” figyelemfelhívó kampányát, amely új, egészségvédelmi fókuszt kapott. A közösségi médiában futó kommunikációs kampány célja, hogy felhívja a figyelmet a dohányzás és a passzív dohányzás kockázataira, az edukáció révén minél többekben elültesse a leszokás gondolatát és figyelmeztessen az illegális dohánytermékek veszélyeire. A témában megjelenő tartalmakat a tét TE vagy! Facebook oldalon, valamint a kampány hivatalos honlapján lehet követni.
Gyermekeink védelménél semmi nem lehet fontosabb, ezért az SZTFH a jövőben is szigorúan fel fog lépni a jogsértő trafikosok, valamint illegális dohány-webshopok üzemeltetőivel szemben – zárta gondolatait dr. Nagy László.
Az SZTFH „a tét TE vagy!” kampányáról |
---|
A kampány „a tét TE vagy!” elnevezésű „ernyőszlogenje” azt is példázza, hogy megfelelő vezérlőelv mentén az SZTFH intézményi portfóliójának egymástól első hallásra távol esőnek tűnő területei – úgymint a szerencsejáték-felügyeleti, a kiberbiztonsági felügyeleti és a dohányfelügyeleti feladatok – is közös nevezőre hozhatók. A kezdeményezést ugyanis előbb a nyári labdarúgó-EB, majd az Olimpia idejére hirdette meg az SZTFH, ráirányítva a figyelmet a nagy sportesemények jelentette kiberbiztonsági kockázatokra, valamint a túlzásba vitt szerencsejáték veszélyeire; ehhez akkor az Országos Rendőrfőkapitányság és a legális szerencsejáték-szervezők mellett a Magyar Labdarúgó Szövetség – a válogatott szövetségi kapitánya, Marco Rossi személyesen is –, továbbá a Magyar Olimpiai Bizottság csatlakozott. |