A Hatóság feladatai
Magyarországon a végrehajtás foganatosítását önálló bírósági végrehajtók (önálló bírósági végrehajtó-helyettesek, végrehajtójelöltek) végzik. A végrehajtó eljárása – mint polgári nemperes eljárás – a bíróság eljárásával azonos.
2021. október 1. napjától a végrehajtási szervezet feletti általános felügyeletet a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (a továbbiakban: Hatóság) látja el.
Az általános felügyelet az önálló bírósági végrehajtói szolgálattal kapcsolatos felügyeleti jogosítványok gyakorlását jelenti, a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Vht.) 230. § – 231. § rendelkezései szerint:
- A Hatóság felügyeli a végrehajtókkal, végrehajtó-helyettesekkel és végrehajtójelöltekkel kapcsolatos panaszügyek intézését, a bíróság hatáskörébe tartozó ügyek kivételével.
- A Kar hivatali szerve a végrehajtó működésének ellenőrzését a Hatóság elnökének rendeletében meghatározott eljárás lefolytatásával végzi, ennek keretében meghatározott időszakonként minden végrehajtó tevékenységének vizsgálatát el kell végezni. A végrehajtói tevékenység vizsgálatának és ellenőrzésének eredményéről a Hatóság elnökét soron kívül, de legkésőbb az ellenőrzési jelentés keltétől számított 45 napon belül tájékoztatni kell.
- A Hatóság képviselője jogosult a végrehajtó vizsgálatán részt venni, a vizsgálat tárgyát képező adatokat megismerni.
- A Hatóság elnöke
- részt vehet a Kar szerveinek ülésén,
- törvényben meghatározott feladatai ellátása érdekében tájékoztatást kérhet a Kar szerveitől és azok tisztségviselőitől,
- törvényben meghatározott feladatai ellátása érdekében megismerheti a Kar és szervei által kezelt valamennyi adatot,
- törvényben meghatározott feladatai ellátása érdekében megtekintheti a Kar és szervei bármely iratát,
- beléphet a Kar és szervei által használt bármely helyiségbe,
- felügyeli a Kar ügyintézési és ügyviteli tevékenységét,
- elrendelheti a Kar gazdálkodásának és informatikai rendszereinek vizsgálatát, és
- rendkívüli közgyűlést hívhat össze.
- tájékoztatást nyújt a sajtó, a rádió és a televízió részére a végrehajtási ügyekről és a Kar ügyeiről,
- elrendelheti a végrehajtó összeférhetetlenségének ellenőrzését,
- elrendelheti a 226/A. §-ban foglaltak betartásának ellenőrzését*,
- iránymutatás kiadását kezdeményezheti, és
- jóváhagyja az ugyanazon járásbíróság mellett működő végrehajtók esetében a végrehajtási ügyek elosztásának rendjét, és az ügyek elosztásának rendje év közbeni megváltoztatását.
*Vht. 226/A. § A végrehajtó által foganatosított végrehajtás adósának vagyonába tartozó dolgot, egyéb vagyoni elemet a végrehajtó, a végrehajtó-helyettes, a végrehajtójelölt, a végrehajtó egyéb alkalmazottja és az a végrehajtói iroda, amelynek a végrehajtó tagja – a 123. § (3) bekezdésében foglalt eset kivételével – sem személyesen, sem megbízottja vagy képviselője útján, közvetve sem szerezheti meg.
A törvényességi felügyeleti jogkörök gyakorlása 2021. október 1. napjától megoszlik a Hatóság elnöke és az igazságügyi miniszter között.
A Vht. 253/D.§ (1) bekezdése értelmében a Hatóság elnöke, valamint az igazságügyi miniszter törvényességi felügyeletet gyakorol a Kar működése felett. A törvényességi felügyelet a Kar szervezeti és működési szabályzata, etikai szabályzata, valamint a kari iránymutatások és a Kar szervei által hozott határozatok vizsgálatát foglalja magában. A törvényességi felügyelet nem terjed ki olyan ügyre, amelyben bírósági eljárásnak van helye.
A Kar a végrehajtók szakmai és érdek-képviseleti szerve, köztestület, az önálló bírósági végrehajtók szakmai és érdek-képviseleti szerve, jogi személy, székhelye Budapest. A Karra – a Vht.-ban foglalt eltérésekkel – a köztestületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. A Kar a Vht-ban és más jogszabályban meghatározott jogok gyakorlásával és kötelezettségek teljesítésével képviseli és védi a végrehajtók, végrehajtó-helyettesek és végrehajtójelöltek érdekeit, ellátja a végrehajtói szolgálattal kapcsolatos, jogszabályban meghatározott feladatokat. A Kar szervei: közgyűlés, öttagú elnökség, és a Kar hivatali szerve.
A Kar tagjai a végrehajtók, a végrehajtó-helyettesek és a végrehajtójelöltek. A végrehajtó a kinevezése napján, a végrehajtó-helyettes a végrehajtó-helyettesi névjegyzékbe történő felvétele napján, a végrehajtójelölt a végrehajtójelölti névjegyzékbe történő felvétele napján válik a Kar tagjává.
A törvényességi felügyelet gyakorlása körében a meghozatalától számított 15 napon belül a Kar hivatalvezetője jóváhagyás céljából bemutatja
- a Kar hivatali szerve szervezeti és működési szabályzatát, valamint az etikai szabályzatát a Hatóság elnökének,
- a Hatóság elnökének rendeletalkotási felhatalmazásába tartozó szabályozási tárgykört érintő iránymutatást a Hatóság elnökének,
- a Kormány vagy az igazságügyi miniszter rendeletalkotási felhatalmazásába tartozó szabályozási tárgykört érintő iránymutatást a miniszternek.
A Hatóság elnöke, illetve az igazságügyi miniszter a szervezeti és működési szabályzat, illetve az iránymutatás megküldésétől számított 30 napon belül kifogással élhet a szervezeti és működési szabályzat, illetve iránymutatás azon rendelkezésével szemben, amely – elfogadása esetén – törvényességi felügyeleti intézkedést indokolna.
Ha a szervezeti és működési szabályzat vagy az iránymutatás jogszabályba, illetőleg ha a Kar szerveinek határozata jogszabályba vagy a szervezeti és működési szabályzat valamely rendelkezésébe ütközik, a Hatóság elnöke, illetve az igazságügyi miniszter a törvényességi felügyeleti jogkörében – határidő kitűzésével – felhívja a Kart a jogszabálysértés megszüntetésére.
A Kar köteles a megadott határidőn belül a felhívásnak megfelelően a szervezeti és működési szabályzatot, iránymutatást, illetve egyéb határozatot módosítani, vagy egyet nem értéséről a Hatóság elnökét, illetve az igazságügyi minisztert tájékoztatni. Ha a Kar a megadott határidőn belül nem intézkedett a jogszabálysértés megszüntetése iránt, a Hatóság elnöke, illetve az igazságügyi miniszter köztestületi felügyeleti pert indíthat.