Hatósági eljárásokkal kapcsolatos feladatok
Hatósági névjegyzékbe, nyilvántartásba vétellel kapcsolatos eljárások
Az eljárás minden esetben kérelemre indul. A kérelem kötelező tartalmi elemeit, csatolandó mellékleteit honlapon elérhető változásbejegyzési kérelem formanyomtatvány tartalmazza.
A kérelmeket elektronikus úton szükséges a Hatóság Hivatali kapujára benyújtani. Hiányosan benyújtott kérelem esetén, annak beérkezésétől számított 15 napon belül a Hatóság intézkedik a hiánypótlási felhívás kibocsátásáról, amely kibocsátásának több ízben is helye van. A Hatóság a változásbejegyzési kérelem elbírálásáról 15 napon belül dönt, egyéb kérelem esetén sommás eljárásban 8 napon belül, ennek hiányában az általános 60 napos ügyintézési határidőn belül dönt.
Ha a kérelem és annak mellékletei, valamint a Hatóság rendelkezésére álló adatok a jogszabályokban foglaltaknak teljes körűen megfelelnek, akkor a Hatóság a kérelemnek helyt ad (a változást a felszámolók névjegyzékébe bejegyzi, nyilvántartásba veszi). Amennyiben a felszámoló szervezet a hiánypótlási felhívásban foglaltakat nem teljesíti, a Hatóság az eljárást megszüntetheti. Ha a kérelemben foglaltak a jogszabályi előírásoknak nem felelnek meg, a Hatóság elutasító döntést hoz.
A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény (a továbbiakban: Cstv.) 27/C. § (4) bekezdése alapján a felszámolói névjegyzék közhiteles hatósági nyilvántartás, így a felszámoló szervezet az alábbi adataiban bekövetkező változások bejelentésére köteles:
- felszámoló neve, postai és elektronikus levelezési címének változása,
- felszámoló székhely, telephely, fióktelep (működési terület) változása esetén,
- a felszámoló világhálón elérhető elektronikus értékesítési rendszerben használt pénzforgalmi számlaszámának és az azt vezető pénzforgalmi szolgáltató nevének, székhelyének változása,
- a felszámoló ügyvezetőjének, felügyelőbizottsági elnökének, könyvvizsgálójának neve, lakóhelye változása,
- a felszámoló főtevékenységének és a létesítő okiratában meghatározott további tevékenységi köreinek változása esetében a Központi Statisztikai Hivatal által kiadott nómenklatúra szerint,
- a felszámoló minden közvetlen vagy közvetett részesedéssel rendelkező tagjának (részvényesének) nevének (cégnevét) és lakóhelyének (székhelyét), amennyiben a felszámoló külföldi székhelyű felszámoló magyarországi fióktelepének, akkor a külföldi székhelyű felszámoló nevének (cégnevét) székhelyének, nyilvántartási számának változása esetén,
- annak a jogi személynek vagy jogi személyiség nélküli szervezetnek a nevének, székhelyének, nyilvántartási számának változása, amelyben a felszámoló gazdasági társaság közvetlen vagy közvetett részesedéssel rendelkezik,
- a felszámoló gazdasági társaságnál foglalkoztatott szakirányú szakképzettséggel rendelkezők, ezenkívül a közgazdászok, jogi szakvizsgát tett jogászok, a Magyar Könyvvizsgálói Kamaránál bejegyzett és könyvvizsgálói igazolvánnyal rendelkező könyvvizsgálók
- természetes személyazonosító adatainak, lakcímének vagy a személyi adat- és lakcímnyilvántartásba bejelentett értesítési címének változása,
- szakképzettség változása,
- a szakirányú szakképzettséggel rendelkezők szakmai gyakorlatának, valamint a kötelező továbbképzési kötelezettség teljesítéséről szóló tanúsítvány számának változása,
- nyilvántartási számának változása,
- a felszámoló gazdasági társaságnál foglalkoztatott felszámolási és vagyonfelügyeleti szakirányú szakképzettséggel rendelkező személyek – kizárólag az adott felszámolónál használt – elektronikus levelezési címének változása esetén.
Hatósági ellenőrzések
A felszámolói névjegyzékbe való felvétel feltételeit és a felszámoló szervetekre irányadó kötelezően betartandó szabályokat a Cstv. valamint a felszámolók névjegyzékéről szóló 14/2020 (X.29) SZTFH rendelet (a továbbiakban: SZTFH rendelet) határozza meg, melyek közül a legfontosabbak az alábbiak:
- A felszámolók névjegyzékébe kizárólag magyarországi székhelyű korlátolt felelősségű társaság vagy zártkörűen működő részvénytársaság, vagy fizetésképtelenségi szakértői tevékenység végzésére jogosult vállalkozás magyarországi fióktelepe vehető fel.
- A felszámoló szervezetnek folyamatosan rendelkeznie kell legalább 30 millió forint biztosítékkal.
- A felszámoló szervezetnek egy-egy fő közgazdászt, jogi szakvizsgát tett jogászt, a Magyar Könyvvizsgálói Kamaránál bejegyzett és könyvvizsgálói igazolvánnyal rendelkező könyvvizsgálót, továbbá két fő, felszámolóbiztosi szakképzettségű személyt kell foglalkoztatnia. A foglalkoztatottak legalább két főnek munkaviszonyban kell állnia a felszámoló szervezettel, kivéve a könyvvizsgálót. Felszámolóbiztos háromnál több felszámoló szervezetnél nem foglalkoztatható.
- A felszámolóbiztosoknak kötelező továbbképzésen kell részt venni, két évente kötelezően 40 kreditpontot kell összegyűjteniük.
- A felszámolók névjegyzékébe bejegyzett felszámoló szervezet minden év január 31-éig a Hatóságnak írásban adatot szolgáltat a felszámoló szervezet vezetői, foglalkoztatottai létszámáról, végzettség, szakképesítés, szakképzés szerinti összetételéről. Az adatszolgáltatásnak ki kell terjednie továbbá többek között a szervezet nevére, postai és elektronikus levelezési címére, honlapjának elérhetőségére, főtevékenységére és a további tevékenységi köreire, az elektronikus értékesítési rendszerben használt pénzforgalmi számlaszámára, a foglalkoztatotti állományának összetételére, pályázat kapcsán tett vállalásai megtartására. A részletes szempontokat az adatszolgáltatásra, az SZTFH rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
- A felszámoló szervezet minden év július 1-jéig köteles az előző üzleti évre vonatkozó számviteli törvény szerinti éves beszámoló adózás előtti eredményéről, és az árbevétel megoszlásáról adatot szolgáltatni.
- A felszámoló addig, amíg a felszámolói névjegyzékben szerepel, nem folytathat ingatlanközvetítő, kölcsön- és faktoringtevékenységet, (összeférhetetlen tevékenység), nem rendelkezhet többségi befolyással összeférhetetlen tevékenységeket folytató másik jogi személyben, nem tanúsíthat feladata ellátása körében, sem azon kívül olyan magatartást, illetve nem végezhet olyan tevékenységet, amely a felszámolói feladatának ellátásához szükséges közbizalmat megzavarja vagy a felszámolói tevékenység pártatlan végzését veszélyezteti. Pártatlanságot veszélyeztető tevékenység különösen a nagykereskedelmi és kiskereskedelmi tevékenység, ingatlan-bérbeadás, ingatlankezelési tevékenység, operatív és pénzügyi lízingtevékenység, vagyoni őrző-védő tevékenység, valamint irattározási és raktározási tevékenység.
- A felszámoló szervezetnek a névjegyzékbe vételétől számított legalább hét évig változatlanul fenn kell tartani tulajdonosi szerkezetét. A tulajdonosi szerkezet alatt a közvetlen és közvetett tulajdonosi (tagi, részvényesi) személyi kört kell érteni, azzal, hogy ezt a tulajdonosi szerkezetet – az öröklést, a pályázó közvetlen tulajdonosi személyi köre (tagjai, részvényesei) egymás közötti jogügyleteit, valamint a pályázó közvetett tulajdonosi személyi köre (tagjai, részvényesei) egymás közötti jogügyleteit kivéve nem lehet változtatni.
A fenti előírások betartását a Hatóság hatósági ellenőrzés keretében vizsgálja Jogszabálysértés esetén kiszabható szankciók: figyelmeztetés, bírság, törlés a névjegyzékből, vagy a hatósági nyilvántartásból.
A Hatóság a felszámoló szervezet vezetőjére 30.000 forinttól 400.000 forintig terjedő bírságot szab ki, ha
- hamis vagy valótlan adatot, dokumentumot szolgáltat, hamis vagy valótlan tartalmú nyilatkozatot tesz,
- megszegi az összeférhetetlen, pártatlan tevékenység végzésére vonatkozó tilalmat,
- nem teljesíti vagy késedelmesen teljesíti az adataiban való változás bejelentésére (változás bekövetkeztétől 5 nap) vonatkozó kötelezettségét,
- figyelmeztetés ellenére nem teljesíti a felszámolók névjegyzékébe történő felvételével összefüggésben benyújtott pályázatában vállalt többletfeltételeket, vagy
- megszegi a jogszabályban előírt adatszolgáltatási, szakmai beszámoló készítési, vagyoni biztosítéknyújtási, illetve elektronikus értékesítési rendszer használatával összefüggő kötelezettségeit.
A Hatóság jellemzően az alábbi estekben törli a névjegyzékből a felszámoló szervezetet:
- ha a felszámoló szervezet jogutód nélkül megszűnt,
- ha a törvényszék elnöke vagy közigazgatási szerv jelzése, a felszámolók érdekképviseleti szervezetének értesítése, hivatalos tudomásszerzés vagy hatósági ellenőrzés alapján megállapítja, hogy
- a felszámoló szervezet bírság kiszabását követően sem felel meg a névjegyzékbe történő felvétel feltételeinek, vagy
- a felszámoló szervezet bírság kiszabását követően sem teljesíti az e törvény vagy a Hatóság elnökének a felszámolók névjegyzékéről szóló rendelete szerinti bejelentési, adatszolgáltatási, szakmai beszámolási kötelezettségét,
- ha a felszámoló szervezet ezt kéri,
- ha a felszámoló szervezet a Hatóságnak bírság kiszabását követően is valótlan tartalmú dokumentumot nyújt be, vagy neki felróható módon valótlan tartalmú nyilatkozatot tesz,
- ha bíróság csődeljárásban vagy felszámolási eljárásban – jogszabálysértés vagy mulasztás miatt
- egy éven belül legalább két ügyben, vagy
- két éven belül legalább három ügyben
- jogerősen elrendelte a felszámoló szervezet felmentését,
- ha a felszámoló szervezet bírság kiszabását követően sem teljesíti a névjegyzékbe történő felvételével összefüggésben benyújtott pályázatában vállalt többletfeltételeket,
- ha csődeljárásban, felszámolási eljárásban vagy helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásában eljáró bíróság a felszámoló szervezetet két éven belül legalább háromszor jogszabálysértés vagy mulasztás miatt jogerősen pénzbírsággal sújtotta,
- ha a felszámoló szervezet a felszámolási eljárásban az adós vagyontárgyainak elektronikus értékesítéséről szóló kormányrendelet alapján az értékesítők által havonta fizetendő rendszerhasználati díjakat felhívás ellenére sem fizeti meg,
- ha a felszámoló szervezet bírság kiszabását követően ismételten és súlyosan megsérti az elektronikus értékesítési rendszer használatával összefüggő kötelezettségeit.
Hatósági bizonyítvány kiállítása iránti kérelem esetén követendő eljárás
A Cstv. 27/D. § (7) bekezdésében, valamint az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 95. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a Hatóság hatósági bizonyítványt állít ki a felszámoló szervezet kérelme alapján.
A kérelem a „Hatósági bizonyítvány kiadása iránti kérelem” formanyomtatványon nyújtható be, mely a Hatóság honlapján érhető el.
A hatósági bizonyítvány a kiállítás napján hatályos adatokat tartalmazza. A hatósági nyilvántartás közhitelessége alapján az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy az abban foglalt adatok a valóságnak megfelelnek.