Játékosi tudnivalók az engedélyes szerencsejáték előnyeiről és az engedély nélküli szerencsejátékban történő részvétel veszélyeiről

Játékosi tudnivalók az engedélyes szerencsejáték előnyeiről és az engedély nélküli szerencsejátékban történő részvétel veszélyeiről

Magyarországon elérhető szerencsejáték kizárólag a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának (a továbbiakban: Hatóság) engedélyével szervezhető legálisan. A szervezőkről a Hatóság közhiteles hatósági nyilvántartást vezet, az engedéllyel rendelkező szerencsejáték-szervezők nevét és az általuk szervezett szerencsejátékot, az engedély érvényességére vonatkozó adatokat a honlapján az alábbi linken közzéteszi:

Engedélyek (közhiteles)

Ha a játékos olyan szerencsejáték szervező szolgáltatását veszi igénybe, amely szervező nem szerepel az engedélyesek listájában, engedély nélküli szerencsejátékban vesz részt.

Hatósági felügyelet – az engedélyezett szerencsejátékok szervezőinek kötelezettségei

Az engedélyezett szerencsejáték-szervezők tevékenysége a Hatóság állami felügyelete alatt áll. Az engedélyezés során a Hatóság vizsgálja a játékterv és a részvételi szabályzat megfelelőségét.

Tevékenységük rendszeres ellenőrzés alá esik, a Hatóság részére havi rendszerességű és egyéb adatszolgáltatásokat teljesítenek. Távszerencsejáték és online kaszinójáték esetében a szervező a Hatóság részére a műszaki-informatikai rendszeréhez távoli hozzáférést biztosít. Jogszabálysértés vagy játéktervbe ütköző tevékenység esetén a Hatóság szankciót alkalmaz, jellemzően közigazgatási bírságot szab ki.

Az illegális szervezővel szemben a Hatóságnak ennél szűkebb ellenőrzési és szankciós eszközrendszer áll rendelkezésére: az illegális honlapok tartalmának ellenőrzését végzi, az ellenőrzés megállapításai alapján bírság, honlap blokkolás, pénzügyi blokkolás szankciókat alkalmazhat. Az engedély nélküli szerencsejáték szervezés egyéb, esetleg jogsértő cselekményeire, amelyek például a nyereménykifizetés elmaradásából eredő, a szervező és a játékos közötti jogvita rendezésére irányulnak, a Hatóság felügyeleti tevékenysége nem terjed ki.

Személyi megfelelőség

A személyi megfelelőség azon szigorú személyi feltételeknek az összessége, amelyeket a Hatóság a szerencsejáték szervezéséről szóló 1991. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Szjtv.) és a személyi megfelelőség megállapítására és meghosszabbítására vonatkozó eljárási szabályokról szóló 19/2021. (X. 29.) SZTFH rendelet előírásai alapján a tevékenység megkezdésekor, illetve ezt követően háromévenként megállapít.

Az illegális szervezők tevékenységével összefüggésben sem a Hatóságnak, sem a játékosnak nincs hiteles információja arról, hogy a társaság és annak tevékenysége a hazai előírásoknak megfelel-e, gazdaságilag stabil-e a társaság, átlátható-e a tulajdonosi szerkezet, büntetlen előéletűek-e a vezető tisztségviselők, stb.

Panaszkezelés

Bármilyen, a szerencsejátékból eredő sérelem vagy panasz esetén, az engedélyezett, hazai vagy EGT-államban letelepedett szervező esetében biztosított a játékosok számára a magyar nyelven történő érdekérvényesítés, panaszkezelés, kapcsolatfelvétel lehetősége a szervezővel és a felügyeleti hatósággal.

Az engedély nélkül szervezett szerencsejátékok esetében a játékosok sokszor nem tudják elérni a szervezőt esetleges panaszukkal, sérelmeiket nem tudják orvosolni. Az illegális szervezők nem minden esetben működtetnek magyar nyelvű ügyfélszolgálatot, ezen panaszkezelési lehetőségek elérhetőségére nincs garancia.

Az engedély nélküli szerencsejáték szervezés – játékosi érdekeket sértő – részcselekményeit a Hatóság nem jogosult vizsgálni, illetve szankcionálni. Ez nemcsak a Magyarországon szerencsejáték szervezésére engedéllyel nem rendelkező hazai szervezőkre, hanem a Magyarországon engedéllyel nem rendelkező, Magyarországon kívüli EGT-államban letelepedett szervezőkre is igaz.

Követelés peresíthetősége

A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:121. § (1) bekezdés a) pontja szerint bírósági eljárásban nem lehet érvényesíteni a játékból vagy fogadásból eredő követelést, kivéve, ha a játékot, vagy fogadást hatósági engedély alapján bonyolítják le.

Ezen jogszabályhelyből következik, hogy a Hatóság által kiadott engedély birtokában szervezett szerencsejátékokból eredő nyereménykövetelés szükség esetén bírósági úton is érvényesíthető.

Ezzel szemben az engedély nélküli szerencsejátékban történő részvétel a játékos saját kockázatára történik. Tehát például egy illegálisan – nem engedélyes kártyateremben, hanem magánháznál szervezett – pókerversenyen elért „nyeremény” ki nem fizetése esetén a játékos bírósághoz sikerrel nem fordulhat, az elért nyeremény kifizetését nem tudja jogi eszközökkel kikényszeríteni.

Hatósági blokkolás miatt a kifizetések és egyéb igények akadályozása

A Hatóság elrendeli az ideiglenes hozzáférhetetlenné tételét annak az elektronikus hírközlő hálózat útján közzétett adatnak, amelynek hozzáférhetővé tétele vagy közzététele tiltott (engedély nélküli) szerencsejáték-szervezést valósít meg. Az engedély nélküli szerencsejáték internetes blokkolását a Hatóság 365 napra rendeli el.

Emellett a Hatóság elrendeli az engedély nélküli szerencsejáték-szervezéssel összefüggő pénzforgalmi korlátozását annak a fizetési számlának, amely a tét befizetésére vagy nyeremény kifizetésére szolgál. A Hatóság által elrendelt pénzforgalmi blokkolást a pénzforgalmi szolgáltatók hajtják végre. Az Szjtv. alapján az átutalások mellett a bankkártyával végzett fizetési műveletek is blokkolásra kerülnek, ha a befizetés vagy kifizetés engedély nélküli szerencsejátékhoz kapcsolódik.

Az internetes és pénzforgalmi blokkolások miatt előfordulhat, hogy az engedély nélküli szerencsejátékban részt vevő játékos nem jut hozzá a nyereményéhez, mivel a kifizetés pénzforgalmi blokkolása megtörténik, vagy nem fér hozzá a játékosi fiókjához, adataihoz, mivel az engedély nélküli szerencsejáték oldal blokkolásra kerül.

Felelős játékszervezési szempontok

A szerencsejáték-szervezőknek mindenekelőtt szem előtt kell tartaniuk a felelős játékszervezés elvét, és az ezt szolgáló szempontokat.

A felelős játékszervezés elvének megfelelő szervezői tevékenységnek minősül különösen

  1. a túlzásba vitt szerencsejáték ártalmairól és a szenvedélybetegség kialakulásának veszélyeiről szóló tájékoztatás,
  2. a sérülékeny személyek szerencsejátékhoz való hozzáférésének korlátozása,
  3. kitiltás esetén megfelelő panaszkezelési eljárás alkalmazása,
  4. a figyelmeztető és önkorlátozó játékfunkciók széles körű biztosítása, illetve
  5. a szerencsejáték káros mentális, pszichikai és szociális hatásainak megelőzésére és csökkentésére szolgáló intézkedések alkalmazása.

A személyazonosításhoz kötött szerencsejátékokra 2016. január 1-jétől a Hatóságnál jelentős önkorlátozó nyilatkozat tehető. A nyilatkozattal a játékos a játékkaszinóba, kártyaterembe való belépését, a távszerencsejáték, online kaszinójáték oldalakon való regisztrációját és az ilyen oldalakra való belépését a nyilatkozatban meghatározott időtartamra kizárja. A jelentős önkorlátozó nyilatkozat a játékos saját döntését támogató eszköz.

A jelentős önkorlátozó nyilatkozat alapján a játékos rögzítésre kerül a Hatóság által vezetett játékosvédelmi nyilvántartásban. Az engedélyes szerencsejáték szervezők csak olyan játékosoknak biztosíthatnak hozzáférést a (személy-azonosításhoz kötött) szerencsejátékhoz, amely játékosok nem szerepelnek játékosvédelmi nyilvántartásban. Ugyanezen tilalom vonatkozik azon személyekre, akiket a bíróság cselekvőképességét teljesen korlátozó gondnokság alá helyezett, vagy akiknek cselekvőképességét a bíróság a szerencsejátékkal összefüggő jognyilatkozatai tekintetében részlegesen korlátozta.

A Hatóságunk által nem engedélyezett online szerencsejátékokban való részvétel esetén a játékosok nem élvezhetik a Magyarországon alkalmazott szigorú játékosvédelmi rendszer előnyeit, ezért sok esetben a játékos szenvedélybetegség kialakulásának van kitéve, mely a játékos mentális-pszichikai függőségéhez is vezethet.

Az engedélyezett távszerencsejáték-szervezők ún. játékosvédelmi cselekvési tervet kötelesek készíteni, valamint az abban foglaltak végrehajtásáról beszámolási kötelezettségük van.

SZJA- mentesség

Az engedéllyel, legálisan szervezett tombolából, a sorsjátékból, a játékkaszinóból, a bukmékeri rendszerű fogadásból, a lóversenyfogadásból, a bingójátékból, a kártyateremben szervezett kártyajátékból, a távszerencsejátékból, valamint – a külföldi jackpot rendszerből származó nyeremény kivételével – az online kaszinójátékból származó nyeremény nem számít adóköteles bevételnek, így a játékosnak a nyeremény kézhezvételét követően személyi jövedelemadó-fizetési kötelezettsége nincs.

Az Szjtv.-ben meghatározott engedélyhez kötött sorsolásos játékból (pl. 5-ös lottó), a fogadásból (pl. Totó), valamint az Szjtv. 29/Q. §-a szerinti külföldi jackpot rendszerből származó nyeremény egészét jövedelemnek kell tekinteni, melynek összegéből a szerencsejáték szervező vonja le a személyi jövedelemadó összegét, így a játékosnak a nyeremény kézhezvételét követően adófizetési kötelezettsége már nincs.

Minden más, engedély nélkül szervezett szerencsejátékból megszerzett nyeremény személyi jövedelemadó-köteles jövedelemnek minősül.

Szabályozott Tevékenységek Felügyelet Hatósága
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információikat tárolnak a böngészőjében és olyan funkciókat látnak el, mint a felismerés, pl. amikor visszatér weboldalunkra.