SZTFH_KBP • Közérdekű bejelentés / panasz

SZTFH_KBP • Közérdekű bejelentés / panasz

Mi a közérdekű bejelentés?

Olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása, illetőleg megszüntetése a közösség vagy az egész társadalom érdekét szolgálja és tárgya alapján a Szabályozott Tevékenységek Felülgyeleti Hatósága feladat és hatáskörébe tartozik. A közérdekű bejelentés javaslatot is megfogalmazhat.

Mi a panasz?

Olyan kérelem, amely egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, és elintézése nem tartozik más – így különösen bírósági, közigazgatási – eljárás hatálya alá. Ezen kérelem tehát nem eshet a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága feladat és hatáskörébe tartozó közigazgatási eljárások hatálya alá, azonban a panasz kivizsgálására a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága jogosult. A panasz javaslatot is tartalmazhat.

Közérdekű bejelentéssel vagy panasszal bárki élhet a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága felé olyan tárgykörben, amelyben az eljárásra a hatóság jogosult. Kérjük, hogy a bejelentés megtétele, a kérelem benyújtása során minél pontosabb, részletesebb, leíróbb információkat közöljön a bejelentés/panasz megalapozottságának elbírálása és az ügy kivizsgálásának elősegítése érdekében.

A közérdekű bejelentés és panasz benyújtása illetékmentes. A közérdekű bejelentés vagy panasz vizsgálatát a hatóság a Kbtv.-ben foglaltak alapján végzi.

Felhívjuk a figyelmét arra, hogy a panasz, illetve közérdekű bejelentés megtételekor közölje a bejelentő azonosítására alkalmas személyes adatokat (név, lakcím), ennek hiányában az azonosíthatatlan személy által tett panasz vagy közérdekű bejelentés vizsgálatát a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága mellőzi.

E rendelkezés alkalmazásától hatóságunk eltekinthet és a panaszt vagy közérdekű bejelentést megvizsgálja, ha a panasz vagy a közérdekű bejelentés alapjául súlyos jog- vagy érdeksérelem szolgál.

Közérdekű bejelentés / panasz benyújtása

Közérdekű bejelentését / panaszát postai úton, személyesen vagy telefonon keresztül nyújthatja be a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága részére.

Ha postai úton keresztül kívánja közérdekű bejelentését / panaszát hatóságunk részére megtenni, kérjük az alábbi címet írja rá borítékjára.

Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága
1372 Budapest, Pf. 431

Közérdekű bejelentését / panaszát személyesen a hatóság központi ügyfélszolgálatán vagy vidéki kirendeltségeinek egyikén a mindenkori ügyfélfogadási rend szerint, illetve telefonon a +36 (1) 550 2500 központi számon tehet meg.

Központi ügyfélszolgálatunk, illetve vidéki kirendeltségeink elérhetőségei ide kattintva érhetők el.

Közérdekű bejelentés / panasz vizsgálata

A közérdekű bejelentés vagy panasz megalapozottságát a beérkezéstől számított 30 napon belül kell elbírálni. Amennyiben az elbírálást megalapozó vizsgálat 30 napnál hosszabb időt vesz igénybe, a vizsgálat határidejének meghosszabbításáról a bejelentő írásbeli tájékoztatást kap. A korábbival azonos tartalmú, ugyanazon panaszos vagy közérdekű bejelentő által tett ismételt panasz vagy közérdekű bejelentés vizsgálata a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága által mellőzhető. A panasz vagy közérdekű bejelentés vizsgálata mellőzhető akkor is, ha a panaszos a sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított hat hónap után terjesztette elő panaszát. A sérelmezett tevékenység vagy mulasztás bekövetkeztétől számított egy éven túl előterjesztett panasz érdemi vizsgálat nélkül elutasításra kerül.

A panaszost vagy a közérdekű bejelentőt nem érheti hátrány a panasz vagy a közérdekű bejelentés megtétele miatt. Minden, a közérdekű bejelentő számára hátrányos intézkedés, amelyre a közérdekű bejelentés miatt kerül sor jogellenesnek minősül akkor is, ha egyébként jogszerű lenne. (Kbtv. 11. §)

Amennyiben a panasz vagy a közérdekű bejelentés alaposnak bizonyul, az eljárásra jogosult szervnek gondoskodnia kell:

  • a jogszerű vagy a közérdeknek megfelelő állapot helyreállításáról, illetve az egyébként szükséges intézkedések megtételéről,
  • a feltárt hibák okainak megszüntetéséről,
  • az okozott sérelem orvoslásáról és
  • indokolt esetben a felelősségre vonás kezdeményezéséről.

A közérdekű bejelentés vagy panasz kivizsgálása során hatóságunk adatkezelőként az önkéntesen megadott személyes adatokat kezeli.

Az Ön közérdekű bejelentés vagy panasz során megadott adatai egyértelmű hozzájárulása nélkül nem hozhatóak nyilvánosságra. Személyes adatait a jogszabályban meghatározott eseteken kívül, illetve az Ön kifejezett hozzájárulása nélkül hatóságunk csak a közérdekű bejelentés, illetve panasz alapján kezdeményezett eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező szerv részére adhatja át, amennyiben a panasz, illetve közérdekű bejelentés nem az eljárás lefolytatására jogosult szervhez került benyújtásra, valamint az alább ismertetett esetekben.

Felhívjuk figyelmét, amennyiben nyilvánvalóvá válik, hogy Ön rosszhiszeműen, döntő jelentőségű, valótlan információt közölt, és

  • ezzel bűncselekmény vagy szabálysértés elkövetésére utaló körülmény merül fel, személyes adatait az eljárás lefolytatására jogosult személy vagy szerv részére hatóságunknak át kell adnia, illetve
  • alappal valószínűsíthető, hogy másnak jogellenesen kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott, személyes adatait hatóságunknak át kell adnia az eljárás kezdeményezésére, illetőleg lefolytatására jogosult szervnek vagy személynek kérelmére.

Szabályozott Tevékenységek Felügyelet Hatósága
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információikat tárolnak a böngészőjében és olyan funkciókat látnak el, mint a felismerés, pl. amikor visszatér weboldalunkra.