Pénzmosás, terrorizmus finanszírozásának megelőzése és megakadályozása
A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (a továbbiakban: SZTFH) feladatai közé tartozik az engedélyezett játékkaszinót, kártyatermet üzemeltetők, a távszerencsejátéknak nem minősülő fogadást, távszerencsejátékot, online kaszinójátékot szervezők (a továbbiakban: szolgáltatók) tekintetében felügyeleti szervként a szolgáltatók pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvényben (a továbbiakban: Pmt.) meghatározottaknak történő megfelelésének biztosítása. Az SZTFH e tevékenysége során a Pmt., az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásáról szóló 2017. évi LII. törvény (a továbbiakban: Pvkit.), az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény, valamint a szerencsejáték szervezéséről szóló 1991. évi XXXIV. törvény rendelkezései alapján jár el. Az SZTFH felügyeleti tevékenysége kiterjed a szolgáltatók belső kockázatértékelésének és belső eljárásrendjének ellenőrzésére is, amely magában foglalja belső szabályzatok, illetve utóbbiak módosításának jóváhagyását is.
Az ENSZ BT és az EU által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések
Az Egyesült Nemzetek Szervezetének Biztonsági Tanácsa (ENSZ BT) pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedéseket alkalmaz a terrorizmus elleni küzdelem során, valamint a nemzetközi jogot, és alapvető emberi jogokat sértő rezsimekkel szemben. Az elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések célja, hogy a korlátozó intézkedések listáján szereplő személyek, szervezetek pénzügyi finanszírozását megakadályozzák, gazdasági hátterét csökkentsék. Az ENSZ BT szankciós bizottsága olyan új határozatokat is elfogad, amelyek érintik az elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések hatálya alá vont személyek és szervezetek körét, így az érintetteket tartalmazó ENSZ BT konszolidált lista (a továbbiakban: ENSZ BT konszolidált lista) folyamatosan változik.
Az Európai Unió szintén bevezette a pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések rendszerét egyrészt az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásával, másrészt autonóm európai pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések elrendelésével. Az Európai Unió által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedéseket előíró uniós rendeletek közvetlenül hatályosak és közvetlenül alkalmazandóak, így a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Pmt.) 1. § (1) bekezdésének i) pontjába foglalt szerencsejáték szolgáltatókra (a továbbiakban: szerencsejáték szolgáltató) is vonatkoznak.
Az Európai Unió által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések (a továbbiakban: EU konszolidált lista) a pénzeszközök és gazdasági erőforrások befagyasztása által, valamint a pénzeszközök és gazdasági erőforrások rendelkezésre bocsátásának tilalma által valósulnak meg. A szerencsejáték szolgáltatók vezetőjének, foglalkoztatottjának, valamint segítő családtagjának a Pmt. 30. § (1) bekezdése alapján be kell jelentenie terrorizmus finanszírozására utaló adat, tény, vagy körülmény felmerülésére hivatkozással a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Pénzmosás és Terrorizmusfinanszírozás Elleni Iroda (a továbbiakban: NAV PTEI) felé, ha pénzmosásra, terrorizmus finanszírozásra, dolog büntetendő cselekményből való származására vonatkozást azonosítanak be (akár az ügyfél-átvilágítás során, akár később a szerencsejáték szervezése során). Továbbá az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásáról szóló 2017. évi LII. törvény (a továbbiakban: Pvkit.) 4. § (1) bekezdése is a szolgáltató kötelezettségeként határozza meg minden olyan adat, tény, körülmény NAV PTEI felé történő haladéktalan bejelentését, mely arra utal, hogy a pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedés alanya Magyarország területén a pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedés hatálya alá eső pénzeszközzel vagy gazdasági erőforrással rendelkezik.
A konszolidált listák minden módosítását követően a szolgáltatóknak ellenőrzést kell lefolytatni arra vonatkozóan, hogy az új rendelkezések vagy a szankciós listaváltozás következtében pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedés alanyává váló személlyel, szervezettel kapcsolatban rendelkeznek-e információval.
Ezen kötelezettségek végrehajtása érdekében a Pvkit. 3. § (6) bekezdése értelmében a szolgáltatónak egy olyan szűrőrendszerrel kell rendelkeznie, amely biztosítani képes a pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedéseket elrendelő uniós jogi aktusok és ENSZ BT határozatok haladéktalan és teljes körű végrehajtását. A szűrőrendszer kidolgozására és működtetésének minimum követelményeire vonatkozó szempontrendszert a játékkaszinót, kártyatermet működtetők, távszerencsejátéknak nem minősülő fogadást, távszerencsejátékot és online kaszinójátékot szervezők részére a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény végrehajtásának, valamint az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásáról szóló 2017. évi LII. törvény szerinti szűrőrendszer kidolgozásának és működtetése minimumkövetelményeinek részletes szabályairól szóló 4/2021. (X. 21.) SZTFH rendelet tartalmazza.
A szankciós listák változásáról a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága honlapja főoldalán tájékoztatókat tesz közzé, amely a listák módosulásának legutóbbi dátumát, valamint a listák elérhetőségét is tartalmazza, ez azonban nem jelenti azt, hogy a szolgáltatónak kizárólag e tájékoztatások frissítését követően kell megtennie a szükséges intézkedést a pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedéseket elrendelő uniós jogi aktusok és ENSZ BT határozatok végrehajtására.
- Moneyval
- A Moneyval magyar országértékelései
- FATF
- A Pénzügyi Akciócsoport (Financial Action Task Force, FATF) többszintű, pénzmosás és terrorizmus finanszírozása szempontjából kockázatosnak minősített országokról (stratégiai hiányosságokkal rendelkező, kiemelt kockázatot jelentő harmadik országokról) kiadott listája
- FATF szakmai útmutatások, jó gyakorlatok
- Európai Unió, pénzmosás elleni szakterület
- Pénzügyminisztérium, pénzmosás elleni szakterület
- Pénzügyi információs egység (Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Irányítás Pénzmosás és Terrorizmusfinanszírozás Elleni Iroda)
- FATF ajánlások
- FATF értékelési módszertan
- Szupranacionális kockázatértékelés (SNRA_2_HU_ACT_part1_v2.pdf)
- Szupranacionális kockázatértékelés (SNRA melléklet 1.pdf)
- Szupranacionális kockázatértékelés (SNRA melléklet 2.pdf)
- Nemzeti Kockázatértékelés felülvizsgálatáról készített összefoglaló dokumentum (2017)
- Útmutató az összetett tulajdonosi szerkezetek feltérképezéséhez és gyakorlati útmutató az összetett tulajdonosi szerkezetek esetén a tényleges tulajdonos megállapításához