SZTFH_KBP • Közérdekű bejelentés / panasz
Mi a közérdekű bejelentés?
Olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása, illetőleg megszüntetése a közösség vagy az egész társadalom érdekét szolgálja és tárgya alapján a Szabályozott Tevékenységek Felülgyeleti Hatósága feladat és hatáskörébe tartozik. A közérdekű bejelentés javaslatot is megfogalmazhat.
Mi a panasz?
Olyan kérelem, amely egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, és elintézése nem tartozik más – így különösen bírósági, közigazgatási – eljárás hatálya alá. Ezen kérelem tehát nem eshet a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága feladat és hatáskörébe tartozó közigazgatási eljárások hatálya alá, azonban a panasz kivizsgálására a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága jogosult. A panasz javaslatot is tartalmazhat.
Közérdekű bejelentés / panasz benyújtása
Közérdekű bejelentését / panaszát postai úton, személyesen vagy telefonon keresztül nyújthatja be a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága részére.
Ha postai úton keresztül kívánja közérdekű bejelentését / panaszát hatóságunk részére megtenni, kérjük az alábbi címet írja rá borítékjára.
Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága
1372 Budapest, Pf. 431
Közérdekű bejelentését / panaszát személyesen a hatóság központi ügyfélszolgálatán vagy vidéki kirendeltségeinek egyikén a mindenkori ügyfélfogadási rend szerint, illetve telefonon a +36 (1) 550 2500 központi számon tehet meg.
Központi ügyfélszolgálatunk, illetve vidéki kirendeltségeink elérhetőségei ide kattintva érhetők el.
Közérdekű bejelentés / panasz vizsgálata
A közérdekű bejelentés vagy panasz megalapozottságát a beérkezéstől számított 30 napon belül kell elbírálni. Amennyiben az elbírálást megalapozó vizsgálat 30 napnál hosszabb időt vesz igénybe, a vizsgálat határidejének meghosszabbításáról a bejelentő írásbeli tájékoztatást kap. A korábbival azonos tartalmú, ugyanazon panaszos vagy közérdekű bejelentő által tett ismételt panasz vagy közérdekű bejelentés vizsgálata a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága által mellőzhető. A panasz vagy közérdekű bejelentés vizsgálata mellőzhető akkor is, ha a panaszos a sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított hat hónap után terjesztette elő panaszát. A sérelmezett tevékenység vagy mulasztás bekövetkeztétől számított egy éven túl előterjesztett panasz érdemi vizsgálat nélkül elutasításra kerül.
A panaszost vagy a közérdekű bejelentőt nem érheti hátrány a panasz vagy a közérdekű bejelentés megtétele miatt. Minden, a közérdekű bejelentő számára hátrányos intézkedés, amelyre a közérdekű bejelentés miatt kerül sor jogellenesnek minősül akkor is, ha egyébként jogszerű lenne. (Kbtv. 11. §)
Amennyiben a panasz vagy a közérdekű bejelentés alaposnak bizonyul, az eljárásra jogosult szervnek gondoskodnia kell:
- a jogszerű vagy a közérdeknek megfelelő állapot helyreállításáról, illetve az egyébként szükséges intézkedések megtételéről,
- a feltárt hibák okainak megszüntetéséről,
- az okozott sérelem orvoslásáról és
- indokolt esetben a felelősségre vonás kezdeményezéséről.
A közérdekű bejelentés vagy panasz kivizsgálása során hatóságunk adatkezelőként az önkéntesen megadott személyes adatokat kezeli.
Az Ön közérdekű bejelentés vagy panasz során megadott adatai egyértelmű hozzájárulása nélkül nem hozhatóak nyilvánosságra. Személyes adatait a jogszabályban meghatározott eseteken kívül, illetve az Ön kifejezett hozzájárulása nélkül hatóságunk csak a közérdekű bejelentés, illetve panasz alapján kezdeményezett eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező szerv részére adhatja át, amennyiben a panasz, illetve közérdekű bejelentés nem az eljárás lefolytatására jogosult szervhez került benyújtásra, valamint az alább ismertetett esetekben.