Dohányzás visszaszorítása, prevenció

További oldalak

Dohányzás visszaszorítása, prevenció

Az SZTFH Dohányügyi Igazgatósága kiemelt hangsúlyt fektet a prevencióra és egészségvédelemre is. A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény hatályba lépésével gyökeresen megváltozott a hazai dohánytermék-kiskereskedelem szabályozása. A törvény a dohányzás visszaszorítására számos újítást vezetett be, jelentősen lecsökkentve például a dohánytermék árusítására jogosult eladóhelyek számát, mely a korábbi cca. 43.000-ről 6.000-re változott. Ugyanekkor egy zárt, ellenőrzött és nyomonkövetett piac jött létre, melyben a hazai kis- és közepes vállalkozások által országos ellátottság valósul meg, a korábbinál szakszerűbb és minőségibb kiszolgálás mellett.

Prevenció a fiatalkorúak körében

A Nemzeti Dohányboltok rendszerének bevezetésével, a közterületi és zárt térben való dohányzás szabályozásának szigorításával egy pozitív folyamat figyelhető meg a dohányosok számának csökkenését illetően Magyarországon. A tendencia erősítéséhez fontos, hogy a fiatalok időben megismerjék a dohányzás kockázatait. A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának jogelődje 2018-ban támogatóként csatlakozott egy, a megelőzésre fókuszáló komplex edukációs programhoz. A Ne gyújts rá! Világnap alkalmából a jogelőd a kormányhivatalokhoz 20 darab, a cikiacigi.hu szoftvert tartalmazó hordozható érintőképernyős számítógépet és 10 darab, a dohányzás okozta betegségek tüneteit bemutató bábut juttatott el. Utóbbi életnagyságú testrészeken mutatja meg, hogy milyen szörnyű következményekkel járhat a dohányzás. A támogatás keretében átadott prevenciós csomagok célja, hogy a programelemek minél több iskolában elérhetővé váljanak a gyerekek számára, ezért azokat bármely oktatási intézmény ingyenesen kikölcsönözheti a kormányhivatalokból. Mindeközben 180 óvodai programdoboz gyermekcsomag is átadásra került óvodák részére, hogy a legfiatalabb korosztály játékos formában ismerje meg a dohányzás ártalmaival kapcsolatos üzeneteket. A több éven át használható csomagok közel 36.000 gyermek részvételét teszik lehetővé a programban.

Elfüstölt esélyek

Hangsúlyt fektetve a szélesebb körű, célzott kommunikációra, 2019-ben komplex médiakampány indult a megelőzés és egészségvédelem jegyében. A kampány elsődleges célcsoportja a fiatalok, akiknél a dohányzásra való rászokás megelőzése a legfőbb cél, de szólt a már dohányzó fiatalokhoz és felnőttekhez is. Ezért egy olyan komplex, univerzális üzenet megalkotása volt a cél, amely egyformán képes megszólítani a különböző hátterű, életkorú, potenciális és gyakorló dohányosokat is. A kampányt megelőző fókuszcsoportos kutatás rávilágított, hogy a fiatalok eléréséhez nem elegendő a már ismert, egészségkárosító tények kizárólagos sulykolása, azaz a klasszikus elriasztó kampány. A fiatalokat nem igazán érdekli a káros szenvedélyük egészségkárosító hatása, nem foglalkoztatja őket a felelősség és olyan távolinak értékelik a lehetséges következményeket, hogy nem éri el az ingerküszöbüket ez a téma.

„Elfüstölt esélyek” címmel formabontó prevenciós kampány született. A figyelemfelkeltő és meglepő koncepció alapján készült, magas minőségű, modern reklámkampány megjelenéseivel a televízióban, közterületen és online is találkozhattak az emberek. A pozitív visszajelzések és eredmények hatására a kampány 2020 őszén ismét visszatért, hogy üzenete még több fiatalhoz és dohányoshoz eljuthasson.

2021-ben az új koncepcióval készült „Cigizni nem divat” kampánnyal találkozhattak az emberek, amely nemcsak megvalósításában volt rendhagyó, hanem a felhasznált kommunikációs felületek tekintetében is. A kampány amellett, hogy felhívja a figyelmet a dohányzás egészségügyi kockázataira, a dohányzás társadalmi elfogadottságán, a dohányzással kapcsolatos attitűdön kívánt változtatni. A kreatív megvalósítás egyik fő szempontja és célja az volt, hogy a dohányzást kimozdítsa abból a társadalmi, kulturális beágyazottságból, amely akár divatos, laza, következmények nélküli tevékenységként is képes láttatni ezt a rendkívül káros szenvedélyt. A „Cigizni nem divat” egy olyan egyszerű, könnyen befogadható üzenet, amely mögött napról-napra egyre több a hétköznapi szociális helyzetekben szerzett személyes tapasztalás. Az újabb generációk számára egyre inkább valósággá válhat a dohányzás társadalmi elutasítottsága, a kommunikáció ezt az egyre jellemzőbb tendenciát hivatott erősíteni.

Az SZTFH Dohányügyi Igazgatósága prevenciós tevékenységének célja, hogy megváltoztassa a fiatalok dohányzással kapcsolatos képét, és segítse a dohányzókat a leszokásban.

Szabályozott Tevékenységek Felügyelet Hatósága
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információikat tárolnak a böngészőjében és olyan funkciókat látnak el, mint a felismerés, pl. amikor visszatér weboldalunkra.