GYIK tárgykörök
Gyakran Ismételt Kérdések
Gyakran ismételt kérdések (GYIK) rovatunkban a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) részére feltett, közérdeklődést kiváltó, a dohánytermék-kiskereskedelemmel összefüggő kérdéseket és az azokra adott válaszokat foglaljuk össze.
Az SZTFH a jobb áttekinthetőség érdekében a kérdéseket és arra adott válaszokat tárgykörökbe rendezve gyűjtötte össze, amelyet folyamatosan bővíteni fog. Javasoljuk, hogy mielőtt ügyfélszolgálatunkhoz fordulna, szíveskedjen áttekinteni GYIK rovatunkat, mert számos kérdésre megtalálhatja benne a választ.
A jogszabályi változások lekövetése érdekében az SZTFH igyekszik folyamatosan aktualizálni a kérdésekre adott válaszokat, azonban előfordulhat, hogy a menüpontban található válasz a vonatkozó jogszabályok egy korábbi hatályos állapota szerint készült, ezért kérjük, mindig legyen figyelemmel arra is, hogy az adott válasz mikor került közzétételre.
Felhívjuk a figyelmét továbbá, hogy a válaszokban foglaltak kötelező jogi erővel nem bírnak.
Adatváltozás
A nyomtatványokat weboldalunkon, a következő linkre kattintva érheti el: https://sztfh.hu/ugyintezes/nyomtatvanyok-es-urlapok/
Az SZTFH_200-as jelű nyomtatvány egy általános, minden ügycsoportra kiterjedő nyomtatvány, míg az SZTFH_201-es jelű kizárólag az EU Vhr szerinti bejelentésekre szolgál. Amikor olyan változás történik, ami a nyomonkövetéssel is érintett (pl. telephely cím változás), akkor mindkét nyomtatványt használni kell, mert eltérő időpontokban kell bejelentést tenni és az ügyintézés határideje is eltérő a két nyomtatvány esetében. Ide kapcsolódó közleményeinket a következő sorszámokra való kattintással érheti el: 5/2022, 6/2022. A nyomtatványokkal kapcsolatban jelen rovatunkban a gyakori kérdéseket külön is kifejtettük
Igen, a változást követő 15 napon belül, e-papíron, az SZTFH_AV01-es jelű nyomtatványon kell bejelenteni.
Igen, a változást követően 15 napon belül e-papíron. A kijelölési okirat vonatkozásában az SZTFH_AV01-es jelű nyomtatványon, míg a dohánytermékek nyomonkövethetőségének vonatkozásában az SZTFH_201-es jelű nyomtatványt kell használni.
Dohányboltban forgalmazható termékek
A Kombinált Nómenklatúra (KN) (Publications Office europa.eu) a zárójelben szereplő linkre kattintva megtekinthető.
Tekintettel arra, hogy a Kombinált Nómenklatúra alapvetően a vámeljárásokban alkalmazott áruleíró és kódrendszer az Európai Unióban egységesen, hazánkban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Szakértői Intézete rendelkezik hatáskörrel a termékek KN besorolására (elérhetőség: Nemzeti Adó- és Vámhivatal Szakértői Intézete – Nemzeti Adó- és Vámhivatal (gov.hu)).
Természetesen a KN felépítése alapján nem fog minden terméket a kereskedelmi forgalomban szokásos megnevezés alapján megtalálni, viszont a KN logikai felépítése és az alkalmazandó áruosztályozási rendelkezések alapján minden termék besorolható egy KN szám alá, mely adott esetben gyártmánylap, részletes leírás, analitikai vizsgálatok alapján történhet meg. E tekintetben irányadó a 2. kérdésben megjelölt hatóság iránymutatása.
A kizárólag dohányboltban forgalmazható termékeken kívül dohányboltban forgalmazható termékekről és nyújtható szolgáltatásokról szóló 36/2022. (IX. 30.) SZTFH rendelet 2. sz. mellékletében megjelölt szolgáltatások.
A dohányboltban forgalmazott termékek két nagy csoportba sorolhatóak:
- egyrészről megkülönböztetünk kizárólag dohányboltban forgalmazható termékeket, ezeket a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény 1. § (1) bekezdésében találja,
- másrészt dohányboltban is forgalmazható termékeket, melyeket pedig a kizárólag dohányboltban forgalmazható termékeken kívül dohányboltban forgalmazható termékekről és nyújtható szolgáltatásokról szóló 36/2022. (IX. 30.) SZTFH rendeletben találja meg.
Az Fdvtv. 11. § (5) bekezdése alapján az adott termék beszerzését igazoló, az általános forgalmi adóról szóló törvény szerint az Ön részére a dohányboltban forgalmazható terméket értékesítő nagykereskedő által kiállított számlának tartalmaznia kell a termék vámtarifaszámát vagy KN-kódját.Az Fdvtv. 11. § (5) bekezdése alapján az adott termék beszerzését igazoló, az általános forgalmi adóról szóló törvény szerint az Ön részére a dohányboltban forgalmazható terméket értékesítő nagykereskedő által kiállított számlának tartalmaznia kell a termék vámtarifaszámát vagy KN-kódját.
Vannak olyan termékek, amelyek a KN besorolás során legpontosabban csak 8 számjegyű besorolással jelölhetőek meg, amennyiben ez indokolt. Abban az esetben, ha a termékek bizonyos halmazát, körét kell meghatározni, akkor a hierarchikus felépítésből adódóan elegendő akár négy számjegyű bontásban megadni a termékek körét. Ebben az esetben a négy számjegyű bontás további alszámai akár hat, akár nyolc számjegyig bele értendőek a négy számjegyű halmazba.
Nem kell bejelenteni, a 36/2022. SZTFH rendelet mellékletében felsorolt termékek külön bejelentés nélkül értékesíthetők a dohányboltban.
Nem. Mint ahogy az a 36/2022. SZTFH rendeletben, valamint a 12/2024-es közleményünkben is szerepel, a dohánybolt a népegészségügyi termékadóról szóló törvényben meghatározott, 1904, 1905, 2005 20 20, 2005 99, 2008 KN-kódú ropogtatnivalót (chipset, ropit, snacket) forgalmazhatja.
Dohánytermékek nyomonkövethetősége
Az SZTFH_201 elektronikus űrlap megküldése az alábbi esetekben szükséges:
- Új kijelölés esetén be kell nyújtani az űrlap C fejezetét (gazdaságiszereplő-azonosító kód kiadása), és az F fejezetét (létesítményazonosító kód kiadása).
- Koncessziót gyakorló / kijelölt adataiban történt változás esetén be kell nyújtani az űrlap D fejezetét (gazdaságiszereplő-azonosító kódra vonatkozó adatok változása).
- Dohánybolt költözés esetén be kell nyújtani az űrlap F fejezetét (létesítményazonosító kód kiadása): azt az új címet kell megadni, ahova a dohánybolt költözik, és a H fejezetét (létesítményazonosító kód nyilvántartásból való törlése).
- Dohánybolt adataiban történt változás (nem költözés) esetén be kell nyújtani az űrlap G fejezetét (létesítményazonosító kódra vonatkozó adatok változása).
Azért, mert a dohánytermék-kiskereskedelmi engedély nem jövedéki engedély. Jövedéki engedély nagykereskedelmi, export, import és közösségi kereskedelmi tevékenységre adhat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal illetékes igazgatósága. A DKE számmal ellátott engedély a dohánytermékek kiskereskedelmére feljogosító engedély, amelyet az SZTFH ad ki.
A dohánytermékek nyomonkövethetőségi rendszerének létrehozására és működtetésére vonatkozó műszaki előírásokról szóló, 2017. december 15-i (EU) 2018/574 bizottsági végrehajtási rendelet szerint dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység folytatásához gazdaságiszereplő- és létesítményazonosító kóddal kell rendelkezni, amelyet korábban a rendelkezésére bocsátottunk. A gazdaságiszereplő- és a létesítményazonosító kódját az ODBE felületén is megtalálhatja (LEHU1…).
Ez a kérdés jellemzően a nemzetközi cégekre vonatkozik, amennyiben az Ön vállalkozása korábban nem kapott más tagállam illetékes azonosítókibocsátójától gazdaságiszereplő-azonosító kódot, akkor a „nem” választ kell kiválasztani.
Amennyiben a kérelmet a saját vállalkozása vonatkozásában, saját nevében, vagy meghatalmazottként nyújtja be, akkor a „nem” választ kell kiválasztani.
Elektronikus ügyintézés
Mint ahogy arról több ízben tájékoztattuk (közlemények: 5/2022, 6/2022), a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (a továbbiakban: Dáptv.) 19. § (1) bekezdés a) pont aa) alpontja alapján Ön elektronikus ügyintézésre kötelezett. A Dáptv. 19. § (5) bekezdésében foglaltak szerint az SZTFH részére e-mailben, papíralapon (postai úton), benyújtott kérelem/bejelentés érvénytelen.
Témacsoport: Dohányügyek (SZTFH); Ügytípus: Dohányügyek (SZTFH). Az érintett dohánybolt koncessziós szerződés számát, vagy kijelölési okirat azonosítóját kötelező az adott cellában feltüntetni, valamint abban az esetben, ha az ügy előzménnyel is rendelkezik, akkor hivatkozásként az adott iktatószámot is szükséges megadni.
Be kell lépnie az ügyfélkapujába/cégkapujába és az elküldött elemeknél ellenőrizheti az Ön által elküldött anyagot, valamint a beérkezett elemeknél a rendszer által generált feladási igazolást, majd később a letöltési igazolást láthatja. A letöltési igazolás mutatja Önnek, hogy küldeményét az SZTFH mikor töltötte le.
Igen, minden esetben. Javasoljuk, hogy ezeket haladéktalanul töltse le és mentse is el a számítógépére, vagy helyezze a tartós tárba. A szükséges intézkedéseket határidőn belül teljesítse. Fontos, hogy a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény 27. §-a alapján a hivatalos elérhetőségre kézbesített küldemény kézbesítettnek minősül, ha a hivatalos elérhetőséget biztosító szolgáltató a küldemény ügyfél által történő átvételét igazolja vissza, továbbá kézbesítettnek minősül akkor is, ha a küldeményt a címzett másodszori értesítése ellenére nem vette át. Ez esetben a küldemény a második értesítés igazolásban feltüntetett időpontját követő ötödik munkanapon kézbesítettnek minősül.
A tárhely használatával kapcsolatban a Közigazgatási Ügyfélvonal munkatársaitól tud segítséget kérni az e-mail címen, valamint a https://1818.hu/ oldalon tájékozódhat.
Amennyiben egy küldemény több dokumentumot tartalmaz, úgy azokat az ügyfélkapus rendszer automatikusan (az SZTFH-tól függetlenül) tömöríti. Az adott dokumentumot le kell tölteni a számítógépre, majd a letöltött dokumentum kiterjesztését, a „krx”-et át kell nevezni „zip”-re. Például: „kuldemeny.krx” átnevezést követően „kuldemeny.zip” lesz. Ezt követően a „zip” mappa már a szokásos módon kezelhető lesz. Az ügyfélkapu használatával kapcsolatos kérdéseire az Ügyfélkapu, Közigazgatási Ügyfélvonal (gov.hu) oldalon kérhet segítséget.
A hatósági eljárások szempontjából fontos, hogy ezt hitelt érdemlően bizonyítani kell. Készítsen egy képernyőfotót arról, amikor a számítógépe kiírja, hogy az adott dokumentumot nem lehet megnyitni, mert az sérült. Ezt követően a fotót küldje meg E-papíron az SZTFH hivatali kapujára és kérje az eredeti dokumentum ismételt megküldését.
Költözés
A dohánybolt üzemeltetési helyének módosítására irányuló kérelmet, az új telephelyen történő megnyitás kérelmezett dátumát megelőzően legalább 30 nappal kell benyújtani. A benyújtott kérelemben meg kell jelölni az új telephelyen történő nyitás dátumát, ami tehát legkorábban a kérelem benyújtását követő 30. naptári nap lehet. A 30 napon belül benyújtott kérelem elutasításra kerül.
Az SZTFH kizárólag a benyújtott engedélymódosítási kérelem alapján járhat el, így előzetes mérés nem kérelmezhető. A dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység végzésére szolgáló megfelelő üzlethelyiség kiválasztásaa dohánybolt üzemeltetőjének felelőssége. Ennek megfelelően az üzlethelyiség kiválasztása során a 200 méteres távolság figyelembe vétele is a dohánybolt üzemeltetőjének feladata, tekintettel arra, hogy annak meglétéről az engedély módosítására irányuló kérelem beadásakor nyilatkozni szükséges. A kérelmező nyilatkozata alapján az engedély megadható helyszíni mérés lefolytatása nélkül, ugyanakkor nem zárja ki a távolság későbbi mérését egy esetleges jogvita esetén. Így tehát, ha az engedély kiadását követően derül fény arra, hogy a kérelmező nyilatkozatától eltérően mégis működik 200 méteren belül másik dohánybolt, az SZTFH a korábban kiadott engedélyt visszavonja.
Dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység kizárólag olyan helyen, üzletben folytatható, amely megfelel a hatályos jogszabályoknak [18/2021. SZTFH rendelet]. A kérdésben felsorolt felépítmények kizárólag abban az esetben felelnek meg a jogszabályi előírásoknak, ha azok nem mozgók és részekre bontás nélkül nem is mozgathatók. Attól, hogy egy felépítményt a talajhoz (betonaljzathoz, egyéb alapzathoz) rögzítenek, még nem felel meg az előbbi feltételnek. Amennyiben a kérdésben szereplő felépítményben kíván dohányboltot üzemeltetni, nyilatkozni szükséges a kivitelezés vonatkozásában a fenti feltétel teljesüléséről. Az SZTFH az engedély kiadásának feltételeit (így a dohánybolt kialakítását is) az engedély kiadását követően is ellenőrizheti. Amennyiben az engedély kiadását követően derül fény arra, hogy a dohánybolt mégsem felel meg a jogszabályi előírásoknak, akkor az üzlethelységre szóló engedély visszavonásra kerülhet.
A benyújtott kérelemben meg kell jelölni az új telephelyen történő megnyitás kérelmezett dátumát. Az engedély a kérelemben megadott dátumtól adható meg. Az engedély kiadását követően annak érvényességi ideje nem módosítható, ezért javasoljuk, hogy kérelmét akkor nyújtsa be, amikor az üzlethelység felújítási munkálatai lezárulnak. A kérelmet az új telephelyen történő megnyitás kérelmezett dátumát megelőzően legalább 30 nappal kell benyújtani. Az új telephelyre kiadott engedély érvényességének kezdő napjától a korábbi címen dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység nem folytatható. Amennyiben a kérelemben foglaltak szerint az engedélyt megkapta, de a nyitás az érvényesség kezdetének napjától nem lehetséges, úgy lehetősége van az adott telephelyen szüneteltetni a tevékenységét.
Az engedélymódosítási kérelemhez csatolni kell a létesítendő dohánybolt használati jogcímét igazoló okiratot. Az SZTFH az engedélyt kizárólag akkor adja meg, ha a kérelmező az ingatlan használati jogcímét hitelt érdemlően bizonyítani tudja. Amennyiben a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet saját tulajdonban kívánja folytatni, akkor a kérelméhez csatolnia kell a tulajdoni lap másolatát, amelyben tulajdonosként szerepel. Ha az engedélyes a tulajdoni lapon nem, vagy csak széljegyben szerepel, az engedély nem adható meg.
Igen. Ebben az esetben igazolni szükséges, hogy a dohánybolt üzemeltetéséhez az ingatlan további tulajdonosai hozzájárultak-e, függetlenül attól, hogy az érintett ingatlan bérlemény, vagy saját tulajdon. A kérelemhez csatolni kell a bérleti szerződést, a hozzájáruló nyilatkozatot, vagy a használati megállapodást.
Amennyiben az ajtó áthelyezése az adott, érvényes dohánytermék-kiskereskedelmi engedéllyel rendelkező üzlethelységen történik, abban az esetben a 200 méteres távolság szabályait nem kell alkalmazni.
A telephely módosítására irányuló engedélymódosítási kérelem esetében 14.000 Ft igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni az SZTFH a Magyar Államkincstár által vezetett 10032000-00362887-00000000 bankszámlaszámára. Az utalás közlemény rovatába fel kell tüntetni az „igazgatási szolgáltatási díj” megjegyzést és a kérelmező vállalkozás adószámát. Nem kell megfizetni a díjat, ha költözés nem jár a dohánytermék-kiskereskedelmi engedély módosításával (pl.: cím, érvényességi idő nem változik).
Az engedély kiadásánál a Földhivatal által vezetett közhiteles nyilvántartásban szereplő adatokat vesszük alapul. Amennyiben az érintett ingatlannak nyilvántartás alapján nincs címe, a kérelemben közterület neve és házszáma helyett a helyrajzi számot szükséges megadni (irányítószám és település megadásával). Ebben az esetben a dohánytermék-kiskereskedelmi engedélyen is az ingatlan helyrajzi száma fog szerepelni az irányítószám és a település neve mellett. A kérelem beadását megelőzően meg kell győződnie a létesítendő dohánybolt pontos címéről. Nem beazonosítható, nem létező, vagy más (létesítendő dohányboltnak helyet adó ingatlantól eltérő) címre a dohánytermék-kiskereskedelmi engedély nem adható meg.
Jogszabály nem zárja ki, hogy dohánybolt létesüljön és működjön egészségügyi-, vagy oktatási intézmény – akár közvetlen – közelében. Ugyanakkor dohánybolt nem létesíthető, működtethető egészségügyi-, vagy oktatási intézményen belül a [Njt.] alapján.
Kérelmét a szükséges dokumentumok beszerzését követően, hiánytalanul küldje meg az SZTFH részére. Hiányosan benyújtott kérelem nem bírálható el, az SZTFH hiánypótlásra szólítaná fel.
Nem. Kizárólag abban az esetben jelölhető meg saját tulajdonként, ha a tulajdoni lap alapján a dohányboltot üzemeltető vállalkozás (egyéni vállalkozó esetén a természetes személy) tulajdonában van az ingatlan (telephely). Amennyiben a Kft. a tulajdonos (az ügyvezető személyétől függetlenül), úgy a telephelyet bérleményként kell jelölni. Ebben az esetben az engedélykérelemhez szükséges csatolni a Kft. és a dohányboltot üzemeltető vállalkozás között létrejött bérleti szerződést.
Nem. Amennyiben nem az ingatlan tulajdonosa a bérbeadó, szükséges tisztázni, hogy az ingatlan használatára, annak további bérbeadására jogosult-e. Ebben az esetben a kérelemhez a bérleti szerződésen kívül csatolni szükséges a tulajdonos nyilatkozatát arról, hogy a tulajdonában álló ingatlan további bérbeadásához hozzájárul. A tulajdonos hozzájárulása, valamint a használati jogcím igazolása nélkül az engedélyt nem adható meg.
Nem. A jogszabályban meghatározott 30 naptári nap csökkentésére nincs lehetőség.
Polckép
A pult – az Fdvtv. 3. § (1) bekezdés 20. pontja alapján – a dohánytermék értékesítésekor szokásosan a dohánytermék, illetve az ellenérték átadására szolgáló felület. A szabályozás a pult magasságára vonatkozóan nem tartalmaz méretbeli korlátozást.
Nem, ne készíttessen új pultot, mert a pult – az Fdvtv. 3. § (1) bekezdés 20. pontja alapján – a dohánytermék értékesítésekor szokásosan a dohánytermék, illetve az ellenérték átadására szolgáló felület. A szabályozás a pult magasságára vonatkozóan nem tartalmaz méretbeli korlátozást.
Nem, a pénzvisszaadó-tálcából pénztárgépenként egy darabot lehet kihelyezni, amely maximum 30×30 cm méretű lehet.
A pultvonal független a pult felületétől. Az Fdvtv. 3. § (1) bekezdés 20. pontja alapján a pult a dohánytermék értékesítésekor szokásosan a dohánytermék, illetve az ellenérték átadására szolgáló felület. A pultvonal – az Fdvtv. 3. § (1) bekezdés 21. pontja értelmében – a dohánytermék értékesítési helyén a padlótól számított 85 cm magasságban elhelyezkedő vízszintes sík. A pultvonal tehát a dohánybolt dohánytermékek és az Fdvtv. 1. § (1) bekezdésében meghatározott termékek kihelyezésére szolgáló részére merőlegesen vetített – a padlótól számított 85 cm-es magasságban húzódó – vízszintes vonal, amely a termékkihelyezés szempontjából bír jelentőséggel: elhatárolja az e vonal felett, illetve alatt megjeleníthető termékeket.
Igen, a rendelkezésre álló üres értékesítési helyek függvényében Önnek lehetősége van a pultja mögött, a kizárólag dohányboltban forgalmazható termékeken kívül dohányboltban forgalmazható termékekről és nyújtható szolgáltatásokról szóló 36/2022. (IX. 30.) SZTFH rendelet szerinti, a dohányboltban is értékesíthető egyéb termékeket megjeleníteni.
A padlótól számítva 85 cm magasságban elhelyezkedő vízszintes síkot pultvonalnak nevezzük. A dohánylevél töltő, az elektronikus cigaretta, a dohányzást imitáló elektronikus eszköz, valamint az új dohánytermék-kategóriák kiegészítő termékei kizárólag pultvonal alatt, vagy megjelenítési eszközben helyezhető el. Az ettől eltérő termékek helyezhetők el a pultvonal felett.
Jelen esetben igen, ezen dohányterméket raktározás céljából tarthatja pultvonal alatt is, de csak akkor, ha a pult nem átlátszó.
Egy dohánytermék-nagykereskedő egy dohányboltban/elkülönített helyen csak egy megjelenítési eszközt alkalmazhat. A megjelenítési eszköz egy legfeljebb 45×45 cm alapú, legfeljebb 60 cm magas, átlátszó térbeli test a pulton, vagy egy legfeljebb 90 cm magas, nem átlátszó talapzaton a vásárlók tartózkodására szolgáló fogyasztói térben elhelyezve.
Nem, mert egyrészt a dohányzási célú gyógynövény termék nem jeleníthető meg megjelenítési eszközben, másrészt a megjelenítési eszköz mérete és átláthatósága kötött. 45×45 cm alapú, legfeljebb 60 cm magas, átlátszó térbeli test a pulton, vagy 45×45 cm alapú, legfeljebb 60 cm magas, átlátszó térbeli test egy legfeljebb 90 cm magas, nem átlátszó talapzaton.
Igen, ezeket az úgynevezett impulzív termékeket ki lehet a pultra helyezni.
Nem, a dohányboltban is forgalmazható termékekre, mint például a borok, nem vonatkozik az Fdvtv.-ben szereplő polckép-szerződés. Ezekre a termékekre továbbra is a Ptk. (Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény) szerinti szerződés köthető.
A tájékoztatónkban található bútorzat csupán látványterv, nem kötelező elem. Tehát, nem kell új bútorzatot rendelni és ugyanígy berendezni a dohányboltot.
A szivarok és az ahhoz kapcsolódó dohányterméket kiegészítő termékek párásító szekrényben (humidor szekrényben), vagy a dohánytermék értékesítési helyén kialakított párásított helyiségben (humidor helyiségben) is elhelyezhetők. A többszörös megjelenítés a szivarok esetében megengedett. Tehát, a szivarokat az eladótérben található humidor szekrény teljes magasságában, tehát pultvonal felett és pultvonal alatt is kihelyezheti.
A szivarok kellékeit a kötelező megjelenítési szabályok sérelme nélkül, a pultvonal felett fennmaradó értékesítési csatornákban opcionálisan is megjelenítheti, akár több értékesítési csatornában is. Ezeket termékeket párásító szekrényben és párásító helyiségben is kihelyezheti.
Nem, ezt a szekrényt nem kell kötelezően kulccsal zárni, azonban biztonsági okokból megfontolandó.
Igen, a hamutálat is kiteheti a pultra.
Igen, a pultra kihelyezheti az alkoholos italt, vagy azokat a termékeket, amelyeket a dohányboltban forgalmazható termékekről és nyújtható szolgáltatásokról szóló 36/2022. (IX. 30.) SZTFH rendelet szerint a dohányboltban értékesíthet. Az Fdvtv. termékmegjelenítésre vonatkozó szabályai csak az Fdvtv. 1. § (1) bekezdésében említett, kizárólag dohányboltban forgalmazható termékekre és a dohányterméket kiegészítő termékekre vonatkoznak, a dohányboltban is forgalmazható egyéb, 36/2022. SZTFH rendelet szerinti termékek megjelenítését, kihelyezését nem érintik, ezért nem esik a polckép szerződéssel érintett, Fdvtv. 15/D. § szerinti korlátozás alá. Sem a dohányboltban is forgalmazható egyéb termékek (pl. alkoholos italok) elhelyezése, sem az „impulzív” termékek (pl. sorsjegy, rágógumi stb.) pulton történő elhelyezése nem tilos.
A kérdés tekintetében az alábbi jogszabályokat kell figyelembe venni:
- az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: ÁFA tv.) 259. § 17. pontja szerint, pénztárgép: papír alapú gépi nyugta és papíralapú egyszerűsített adattartalmú számla kibocsátására alkalmas, engedélyezett műszaki megoldás;
- az ÁFA tv. 166. § (1) bekezdése értelmében, abban az esetben, ha az adóalany a 165. § (1) bekezdésének b) pontja szerint mentesül a számlakibocsátási kötelezettség alól, köteles a termék beszerzője, szolgáltatás igénybevevője részére nyugta kibocsátásáról gondoskodni. Az ÁFA tv. 167. §-a szerint mentesül a nyugtakibocsátási kötelezettség alól az adóalany abban az esetben, ha sajtóterméket értékesít, a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény hatálya alá tartozó szerencsejáték szolgáltatást nyújt, vagy az Art. szerinti automata-berendezés használatával térítik meg részére az ellenérték adót is tartalmazó összegét.
Mindezen rendelkezések együttes értelmezésével megállapítható, hogy a sorsolásos játék értékesítése során alkalmazott ún. lottó-terminál által nyújtott szerencsejáték szolgáltatás mentes a számla- és nyugtakibocsájtási kötelezettség alól, ekként a lottó-terminál berendezés nem minősül pénztárgépnek. Így az Fdvtv. 15/D. § (5) bekezdésének figyelembe vétele mellett a lottó-terminálhoz kapcsolódóan dohányterméket reklámozó pénzvisszaadó tálca kihelyezése nem jogszerű.
Mivel a lottó-terminál nem minősül pénztárgépnek, az Fdvtv. 1. § (1) bekezdésében szereplő termékek a lottó-terminál mellett kihelyezett pénzvisszaadó tálcában történő megjelenítése (bármely termék, vagy annak képi megjelenítési formája) nem megengedett.
Igen, mint ahogyan azt a 13/2023. tájékoztatóban is közzétettük, a cigarettapapír és cigarettahüvely elhelyezhető a pultvonal alatt
Igen, a cigarettát bontatlan gyűjtőcsomagolásban (ún. csíkban), a polcrendszer legfelső szintjén tárolási céllal elhelyezheti.
Az Fdvtv. 15/D. § (4) bekezdésének rendelkezései szerint az új dohánytermék-kategóriák kiegészítő termékei (pl. hevítőkészülékek), továbbá az új dohánytermék-kategóriába tartozó legfeljebb három db termék jeleníthető meg egy megjelenítési eszközben. A hevítőkészülékek darabszámát a jogszabály nem korlátozza.
Szakmai képzés
Igen, az Fdvtv. 13. § (4a) bekezdése szerint a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet folytató személy szakmai tudását önképzés és kötelező továbbképzés útján fejleszti. Tekintettel arra, hogy az Fdvtv. 4. § (3) bekezdés g) pontja az SZTFH-nak előírja, hogy a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet végző személyek részére országos szakmai képzési rendszert működtessen és oktatási feladatokat lásson el, ezért az SZTFH által szervezett kötelező szakmai képzésen minden érvényes koncessziós szerződéssel rendelkező dohánytermék-kiskereskedőnek részt kell vennie.
Az Fdvtv. 13. § (4a) bekezdése szerint a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet folytató személy szakmai tudását önképzés és kötelező továbbképzés útján fejleszti. Tekintettel arra, hogy az Fdvtv. 4. § (3) bekezdés g) pontja az SZTFH-nak előírja, hogy a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet végző személyek részére országos szakmai képzési rendszert működtessen és oktatási feladatokat lásson el, ezért az SZTFH által szervezett kötelező szakmai képzésen minden olyan érvényes kijelölési okirattal rendelkező dohánytermék-kiskereskedőnek részt kell vennie, aki tevékenységét olyan településen folytatja, ahol az állandó lakosok száma a 4000 főt meghaladja.
Az Fdvtv. 13. § (4a) bekezdése alapján Önnek nem kötelező a szakmai képzésen részt venni, mert tevékenységét olyan településen folytatja, ahol az állandó lakosok száma a 4000 főt nem haladja meg. Ugyanakkor a szakmai képzésen való részvétele technikailag biztosított, és a jogszabályi kötelezettségek alól Ön sem mentesül, ezért javasoljuk, hogy ismereteinek naprakészen tartása érdekében vegyen részt a szakmai képzésen.
Nem, a kötelező képzést a dohánytermék kiskereskedelmi jogosultság átengedéséről szóló koncessziós szerződésben szerződő félként szereplőnek kell teljesítenie. Fontos ugyanakkor, hogy a hatályos jogszabályokat Ön is naprakészen ismerje, ezért munkaadója nagyban segítheti az Ön munkáját, ha az általa tanultakat az Ön részére átadja.
A szakmai képzést egy zárt rendszerű távoktatási képzésmenedzsment rendszer (e-learning) formájában kell elvégezni.
A szakmai képzést az SZTFH évente szervezi meg. A tárgyévben esedékes szakmai képzés kezdetéről az SZTFH a hivatalos honlapján kihelyezett közleményben legkésőbb a képzés kezdetét megelőző 30 nappal korábban hirdeti meg. A szakmai képzési időszak meghirdetéséről a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet végzőt az SZTFH – a bejelentett gyakorlói e-mail címen – is értesíteni fogja.
Nem kell utaznia, a képzés e-learning rendszeren keresztül online zajlik.
Az e-learning (képzési felület) oldalunkat a https://kepzes.sztfh.hu oldalon érheti el. Hangsúlyozandó, hogy érvényesen csak az SZTFH által meghirdetett képzési időszakban teljesíthető a képzési kötelezettség, de azt követően bármikor újra lehet olvasni a felületen megtalálható szakmai képzési anyagokat.
A felület működéséről a Felhasználói kézikönyvben tájékozódhat.
A Felhasználói kézikönyvben megtalálja a pontos leírást.
A képzés díját a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet végző személyek országos képzési rendszeréről szóló 8/2023. (IV. 11.) SZTFH rendelet 4. § (1) bekezdése határozza meg, amely szerint a szakmai képzés díja 7 500 forint, míg a pótképzés díja 15 000 forint. Az aktuális díjakat az érintett kiskereskedők gyakorlói e-mail címére megküldött tájékoztatóban, valamint az SZTFH honlapján közzétett közleményben is megtalálja.
A Magyar Államkincstár (MÁK) által vezetett, 10032000-00362887-00000000 számú előirányzat-felhasználási keretszámlájára banki átutalással.
A képzési díjról kiállított és a befizetési kötelezettséget előíró bizonylat kiállításának napjától számított 10 napon belül.
Igen, a közlemény rovatban fel kell tüntetnie a befizetési kötelezettséget előíró bizonylat azonosító számát. Kérjük, hogy kizárólag ezt a számot írja a közlemény rovatba, és győződjön meg arról, hogy azt pontosan tüntette fel.
A képzési anyagok átolvasását követően az „Igazolás kiállítása” részben le tudja, és le is kell töltenie a névre szóló Igazolást. Az Igazolásról bővebb információt a Felhasználói kézikönyvben talál.
Nem történt tévedés. Ön akkor teljesíti az képzési kötelezettségét, ha a tananyag minden részét (modulját) elolvasta. Az igazolást kizárólag abban az esetben tudja letölteni, ha a teljes tananyagot, annak minden témakörét elolvasta.
Igen, az SZTFH egy alkalommal biztosítja a pótképzésen való részvétel lehetőségét azok számára, akik nem végezték el az előre meghirdetett szakmai képzést. Ebben az esetben meg kell fizetni a pótképzés díját akkor is, ha az alapkurzus díját rendben megfizette.
A dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet végző személyek országos képzési rendszeréről szóló 8/2023. (IV. 11.) SZTFH rendelet 4. § (1) bekezdése alapján a pótképzés díja 15 000 forint. Az aktuális díjakat az érintett kiskereskedők gyakorlói e-mail címére megküldött tájékoztatóban, valamint az SZTFH honlapján közzétett közleményben is megtalálja.
Nem, a pótképzést követően a tárgyévben további képzés lehetőségét az SZTFH nem biztosítja. Ha a képzésre kötelezett sem a szakmai képzésre nyitva álló legalább tíz nap alatt, sem pedig a pótképzési időszakban nem tesz eleget képzési kötelezettségének, úgy jogsértést követ el.
Ahhoz, hogy a tananyagokat (sárga vagy piros csomagok) el tudja olvasni, az internet böngészőjében engedélyeznie kell az előugró ablakokat. (Pl. Google Chrome esetében: Beállítások/Adatvédelem és biztonság/Webhelybeállítások/Előugró ablakok és átirányítások/A webhelyek megjeleníthetnek előugró ablakokat, és használhatnak átirányításokat)
Először az előzményeket szíveskedjék törölni az internet böngészőjéből, majd kapcsolja ki a számítógépét, kapcsolja be és a képzési felületre történő bejelentkezését követően kezdje el elölről az adott tananyag olvasását.
Először az előzményeket szíveskedjék törölni az internet böngészőjéből, majd kapcsolja ki a számítógépét, kapcsolja be és a képzési felületre történő bejelentkezését követően kezdje el elölről az adott tananyag olvasását.
Szüneteltetés
A tevékenység szüneteltetése a jogosultság időtartama alatt összesen legfeljebb 12 hónapos időtartamra engedélyezhető. A szüneteltetés alkalmanként nem haladhatja meg a 6 hónapos időtartamot (18/2021. SZTFH rendelet).
A szüneteltetés iránti kérelem elbírálására 8 nap áll az SZTFH rendelkezésére, ezért ezen kérelmét javasoljuk a szüneteltetés megkezdését megelőzően legalább 8 nappal megküldeni igazgatóságunk felé.
Igen, kérelem megküldését megelőzően a 14.000 Ft igazgatási szolgáltatási díjat meg kell fizetni és az arról szóló banki igazolást csatolni kell a kérelemhez.
Nem, mert a kérelmet legalább a szüneteltetés megkezdésének napja előtt kell megküldeni az SZTFH által rendszeresített űrlapon/nyomtatványon. Visszamenőleges hatállyal a szüneteltetés nem engedélyezhető, ezért az visszamenőleges dátummal nem kérelmezhető. Amennyiben olyan váratlan, előre nem látható esemény történt, amelyet előre nem ismerhetett és a dohányboltot nem tudta kinyitni, valamint ez által a tevékenysége szüneteltetését sem tudta előzetesen kérni az SZTFH-tól, lehetősége van, hogy a dohánybolt egy nyitvatartási napot meg nem haladó zárva tartását utólag, 15 napon belül (e-papír szolgáltatás útján) bejelentse az SZTFH-hoz annak érdekében, hogy az ellátási kötelezettségének és az adatszolgáltatási kötelezettségének elmulasztása igazolt legyen. Ebben az esetben a következő naptól kérelmezheti a tevékenység szüneteltetését. Tehát, ha a mai napon nem tudta kinyitni a dohányboltját, akkor a mai napon kell megküldenie a szüneteltetésre vonatkozó kérelmét, melyben a holnapi naptól kérheti a szüneteltetés megkezdését. Ezt követően, a mai naptól számított 15 napon belül küldjön egy szabadszöveges bejelentést a mai nap zárva tartásáról (javasolt ezt is a mai napon megküldeni). Az űrlapot a koncessziós szerződéssel rendelkezők itt, a nyomtatványt a kijelölési okirattal rendelkezők itt találják.
Nem. A szüneteltetés kizárólag határozott időszakra kérelmezhető. A kérelemben meg kell adni a szüneteltetés kezdő és záró dátumát. Szükség esetén lehet kérni a korábban kiadott szüneteltetési engedélyen szereplő időszak módosítását. Ebben az esetben egy módosított kérelmet kell küldeni Hatóságunk felé, az eredeti nyitó dátum és a módosított záró dátum megjelölésével, valamint ismételten meg kell fizetni a 14.000 Ft igazgatási szolgáltatási díjat.
A dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység szüneteltetésének ideje alatt a dohányboltot zárva kell tartani, értékesítés nem történhet.
Igen, a korábban kiadott szüneteltetési engedélyen szereplő időszak módosítása kérelmezhető. Ebben az esetben egy módosított kérelmet kell küldeni Hatóságunk felé, az eredeti nyitó dátum és a módosított záró dátum megjelölésével, valamint ismételten meg kell fizetni a 14.000 Ft igazgatási szolgáltatási díjat.
Visszaváltás
A visszaváltási díj megállapításának és alkalmazásának, valamint a visszaváltási díjas termékek forgalmazásának részletes szabályairól szóló 450/2023. (X. 4.) Korm.r. rendelkezései értelmében visszaváltási helyet csak a 400 nm-t meghaladó eladótérrel rendelkező bolt esetében kötelező létesíteni.
Tehát, amennyiben az Ön üzlethelyiségének eladótere a 400 nm-t nem haladja meg, úgy Önnek nem kötelező visszaváltási helyet létesíteni.
Nem, mert a dohányboltban kizárólag a 36/2022. (IX. 30.) SZTFH rendeletben meghatározott, a dohányboltban forgalmazható termékekből származó csomagolás visszaváltása végezhető. Dohányboltban kizárólag az Fdvtv. 1. § (1) bekezdés b)-i) pontjai szerinti termékek, valamint a hivatkozott rendelet által lehetővé tett termékek értékesíthetőek, amelyek között nincs befőttes üvegbe csomagolt termék.
Nem, mert a termék-visszaváltás céljából is csak a 18. életévét betöltött fogyasztó léphet be a dohánytermék-értékesítési helyre. Fontos, hogy egyébként a 18. életévét betöltött fogyasztó az alumínium kólás dobozt csak akkor tudja visszaváltani, ha az Ön dohányboltjában kapható ilyen termék.
Az automata visszaváltó berendezésnek a dohánybolt környezetében való működtetése nem tartozik a dohányboltban nyújtható szolgáltatások körébe.
Amennyiben a kérdéses területet, dohánytermék-kiskereskedőként (legyen az koncessziós társaság vagy egyéni vállalkozó) szeretné bérbe adni, akkor figyelemmel kell lennie a Koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvény 22. §-ában és a dohánytermék kiskereskedelmi jogosultság átengedésére kötött koncessziós szerződés 19.) pontjában foglaltakra, amely alapján a dohánytermék-kiskereskedő csak az Fdvtv. 3. § (1) bekezdés 3. pontja szerinti tevékenységet végezheti, tekintettel erre a bérbeadásra nincs lehetősége.
Egyéb
A díjat a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának a Magyar Államkincstár által vezetett 10032000-00362887-00000000 számú előirányzat-felhasználási keretszámlájára banki átutalással vagy fizetési számlára történő készpénzbefizetéssel kell teljesíteni. Az átutalási megbízás közlemény rovatába az igazgatási szolgáltatási díj megjegyzést, valamint a kérelmező vállalkozás adószámát fel kell tüntetni.
A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény alapján nem, mert az adott termék nem tartalmaz dohányt.